ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Innoveren is falen en weer doorgaan

Speciaal voor Cedris leden organiseerde KIT op 29 maart een TINK Cedris sessie. Met als onderwerp: geleerde lessen bij inzet van 4 inclusieve technologieën. Een interessante sessie waarin werkbedrijf Amfors (Inclusive Fieldlab) de deelnemers meenam in waarom zij inzet op nieuwe technologie en de lessen die zij tot nu toe heeft opgedaan.

  • Inclusieve technologie
  • TINK
Innoveren is falen en weer doorgaan

Hoe te innoveren

Amfors innoveert met inzet van bestaande technische hulpmiddelen en kijkt hoe deze kunnen worden ingezet bij medewerkers met een beperking. De innovatie komt altijd vanuit een vraag of idee. Ze maken gebruik van een 7-fasen model: van idee naar borging. De ontwikkeling wordt samen met de medewerkers gedaan, aangezien zij degenen zijn die er mee moeten werken.

Geleerde lessen en uitdagingen bij 4 technologieën

Spire

De Spire is een apparaatje dat de ademhaling meet en biofeedback geeft. Hierdoor krijgen medewerkers inzicht in (ont)spanning in je lichaam. Het wordt met name ingezet voor medewerkers met stressklachten.
Geleerde les: Technologie is nooit de hele oplossing. De Spire zorgt er niet voor dat het direct beter gaat. Ook medewerkers hebben hier zelf een aandeel in. Daarom is er gekozen om naast de Spire ook de training ‘Fluitend naar het werk’ te starten.
Uitdaging: De Spire is gemaakt door een externe partij, hierdoor ontstaat afhankelijkheid. Nu de fabrikant heeft besloten zich op andere zaken te richten is de Spire niet meer beschikbaar. Binnen Amfors wordt nu gekeken naar een ander apparaat.

Exoskelet

Een exoskelet is een uitwendig mechanische skelet dat fysieke ondersteuning biedt.
Geleerde les: Weinig mensen worden graag ‘geholpen’. Waarbij Amfors de exoskelet als goede ondersteuning zag, bleek dat medewerkers moeite hadden zich door het exoskelet te laten ondersteunen. Ze wilden het liever zelf doen en niet anders zijn dan andere collega’s. Wegnemen van stigma en intrinsieke motivatie zijn hier erg belangrijk, daarom is er een begeleidingstraject opgezet.
Uitdaging: Het correct afstellen van het exoskelet is een cruciale factor. Als het exoskelet voor de desbetreffende medewerker op een gegeven moment niet goed is afgesteld, kan de medewerker ervaren dat het exoskelet minder of verkeerd ondersteunt. Hierdoor kan het als niet zinvol worden ervaren.

Cobot

Een collaborative Robot oftewel cobot is een robot die samenwerkt met een mens.
Geleerde les: Medewerkers in contact brengen met de nieuwste technologie, draagt bij aan de toekomstige acceptatie van technologie. Het wordt steeds normaler dat er technologie komt kijken bij het werken.
Uitdaging: De implementatiefase is lang, waardoor dit kan leiden tot frustratie en negatief beeld van de innovatie.

Smart beamer

Een smart beamer projecteert werkinstructies op het werkblad. Zo weet een medewerker stap voor stap wat hij of zij moet doen.
Geleerde les: Zoek naar eenvoudige oplossingen, waarbij je als organisatie bij voorkeur zelf de werkinstructies kunt maken en aanpassen. Zo ben je niet afhankelijk van de leverancier.
Uitdaging: De juiste match vinden tussen de innovatie en werkplek. Het is belangrijk dat de werkzaamheden geschikt zijn voor de smart beamer.

Doel van inzet technologie

De inzet van technologie heeft vooral als doel het effect op medewerkers. Door het gebruik van technologie kan de medewerker meer zelfvertrouwen opdoen en/of meer afwisselend werk uitvoeren. Dit zorgt in de regel voor een positief effect.

KIT kijkt terug op een interessant webinar, waarin duidelijk wordt dat innovatie het denken aanzet, dat innoveren ook betekent dat niet alles lukt, maar dat het altijd leidt tot nieuwe inzichten.

TINK Cedris

Houd onze website in de gaten, de volgende TINK Cedris zal hier worden aangekondigd.

Heb je zelf een onderwerp die past bij TINK Cedris, neem contact met ons op via [email protected]

 

gerelateerde artikelen

Meer mensen aan het werk door inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Whitepaper

Vorige week donderdag verscheen de whitepaper ‘Meer mensen aan het werk door inclusieve technologie?’ van TNO. Er wordt onderscheid gemaakt op basis van vijf categorieën. Kennis en innovatie van doorslaggevend belang Werk is heel belangrijk voor mensen. Het biedt bestaanszekerheid, uitdaging en zingeving. Maar het is lang niet voor iedereen weggelegd om aan het werk te komen of aan het werk te blijven, zelfs niet in tijden van economische voorspoed. Om arbeidsparticipatie en duurzame inzetbaarheid van mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie te verbeteren zijn kennis en innovatie van doorslaggevend belang. Innovatieve technologie kan hieraan bijdragen. De technologie is er vaak al, maar toepassingen zijn niet of nauwelijks afgestemd op de specifieke behoeften van bepaalde doelgroepen. Juist die afstemming is cruciaal, wil technologie meer kwetsbare mensen aan het werk helpen én houden. Welke mogelijkheden biedt nieuwe technologie? Technologie biedt mogelijkheden om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te ondersteunen over het gehele spectrum, van het zoeken naar werk tot duurzaam aan het werk blijven. De centrale vraag in de whitepaper is dan ook: Welke mogelijkheden biedt nieuwe technologie voor kwetsbare groepen die aan het werk willen of die hun werk moeten zien te behouden? Het beantwoorden van deze vraag begint niet bij technologie, maar bij de werkzoekenden en werkenden die het lastig hebben. De publicatie bespreekt in hoofdlijnen de drempels die mensen ervaren en de vormen van zogenaamde inclusieve technologie die daarbij zouden kunnen helpen.

Lees meer

Opbrengsten pilot Amfors: technologie maakt complex werk voor meer medewerkers toegankelijk

  • Inclusieve technologie
  • Pilots

Dat is het resultaat van een pilot die het werkbedrijf heeft uitgevoerd. Het is de eerste pilot onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie en deze is met succes afgerond.  In de  pilot bij Amfors Groep, het sociale werkbedrijf in de regio Amersfoort, krijgen medewerkers met een zogeheten Operator Support Systeem (OSS) op de werkplek geprojecteerde werkinstructies te zien. Het OSS leidt de medewerkers stap voor stap door hun taken en wijst tegelijkertijd op eventuele fouten. Uit de pilot is gebleken dat medewerkers met OSS meer en complexere taken aan kunnen met minder persoonlijke begeleiding, dan bij hetzelfde werk zonder OSS. Ook wordt de leertijd aanzienlijk verkort. Het resultaat is dat de productiviteit snel toeneemt, het aantal fouten afneemt en de medewerkers bovendien ook meer plezier hebben in het werk. Effect op zelfvertrouwen De pilotperiode was te kort om het effect op de persoonlijke groei van medewerkers te onderzoeken. Maar de ervaringen van de testdeelnemers en hun begeleiders wijzen erop dat het zelfvertrouwen toe kan nemen doordat de medewerkers zelfstandiger kunnen werken met minder begeleiding. Eén van de begeleiders in de pilot zei: ‘Een test van 1-2 uur levert medewerkers al meer zelfwaarde op.’ Kennisalliantie Inclusie en Technologie De pilot bij Amfors is de eerste onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), een initiatief van TNO, Cedris en SBCM. KIT wil in 2018 vijf pilots uitvoeren. Pilot twee is dit voorjaar uitgevoerd bij  Senzer, het werkbedrijf in Helmond. Een derde pilot bij  UW in Utrecht, start binnenkort. In deze pilots onderzoekt KIT de meerwaarde van inzet van nieuwe technologie per werksoort, met het oog op inzetbaarheid en ontwikkeling van medewerkers. Deze kennis gebruikt KIT samen met bedrijven, technologiepartners en investeerders voor verdere implementatie en opschaling. Door gerichte inzet van nieuwe technologie ontstaan er nieuwe kansen op duurzaam werk voor mensen met een beperking

Lees meer