ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

KonnecteD zet vertaaltechnologie in op de werkvloer

KonnecteD, het werk- en leerbedrijf voor de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe, ondersteunt mensen naar een betaalde baan bij een reguliere werkgever of een uitdagende baan binnen de beschermde omgeving van het werk- en leerbedrijf. KonnecteD heeft in de praktijk ook veel te maken met anderstaligen.  Om de communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen maken ze gebruik van vertaaltechnologie. KIT ging hierover in gesprek met Richard Garot, teamleider inclusieve technologie.

  • Inclusieve technologie
  • KonnecteD
  • Praktijkvoorbeeld
  • Vertaaltechnologie
KonnecteD zet vertaaltechnologie in op de werkvloer

Inzet van vertaaltechnologie

“De reden dat wij met vertaaltechnologie zijn gestart, is dat we merken dat taalcoaches onvoldoende beschikbaar zijn. Ook zijn er soms problemen met de vertaling en worden kinderen gevraagd om te tolken voor hun ouders. Wat soms ongemakkelijke situaties oplevert. Het opstarten van trajecten is soms lastig vanwege deze taalbarrières. En als iemand de Nederlandse taal nog niet helemaal machtig is, is starten op de werkvloer waar bepaalde veiligheidsvoorschriften gelden, ook een uitdaging. Je wilt niet dat door miscommunicatie ongelukken ontstaan of dat een persoon zijn werk niet goed kan doen Ook verkleint een taalachterstand de kans op werk. We zijn op zoek gegaan naar oplossingen”, aldus Garot.

Richard Garot met koffertje Taalboost

Afb 1. Richard Garot met het koffertje met taalboost

Kennismaking vertaaltechnologie tijdens KIT on tour

“We zijn gestart met een ander product, maar de technologie was het net niet, het device werd weinig gebruikt en is een stille dood gestorven,” zegt Garot. “In november 2021 gingen we met KIT naar Kortrijk. Hier kwamen we op het congres West4Work in contact met Taalboost van Emino. Hier waren we direct enthousiast over. Zo is de kennismaking ontstaan en zijn we uiteindelijk met Taalboost aan de slag gegaan. Emino is Belgisch en wij zijn de eerste Nederlandse partij die met ze in zee is gegaan. Men ervaarde dat wij sneller aan de slag konden met Taalboost dan de Belgische klanten, onze taalopbouw is toch iets anders dan de Belgische. Dit heeft heel goed uitgepakt”, vertelt Garot.

Werking vertaaltechnologie

“Van tevoren geeft de kandidaat aan wat zijn of haar taal is, bijvoorbeeld Oekraïens. De medewerker van KonnecteD stelt dit in. Beide personen doen een oortje in en de medewerker activeert de app van Taalboost. Zodra de medewerker spreekt (en dat kan praktisch elke taal zijn) zal de kandidaat de gesproken tekst in het Oekraïens horen.”

App activeren voor vertaaltechnologie

Afb 2. De app wordt geactiveerd

Van start met de vertaaltechnologie

“Om van start te gaan met Taalboost werd KonnecteD ondersteund in het trainen van personeel. Er is besloten dat 2 begeleiders van statushouders, een werkcoach en 2 praktijkopleiders werden opgeleid tot trainer (train de trainer methode). Zij kunnen inmiddels andere collega’s begeleiden bij vragen over Taalboost. In praktijk blijkt dat het systeem erg toegankelijk is en er dus praktisch weinig vragen zijn. De samenwerking met Emino is al vanaf het begin goed en we zien het ook echt als een partnerschap”, zegt Garot.

Kosten en inzet vertaaltechnologie bij bedrijven

“We hebben bij de start vijf sets aangeschaft. Deze sets zijn voor heel KonnecteD inzetbaar en te reserveren via een algemeen reserveringssysteem. De kosten van een set zijn rond de 250 euro en voor de totale training en implementatie is ruim 5000 euro betaald. Inmiddels beschikt KonnecteD over 20 sets. Vijftien sets worden uitgeleend aan opdrachtgevers. We krijgen hier hele enthousiaste reacties op terug. Zoals Mc Donalds dat zich afvroeg waarom ze hier niet eerder van wisten.
Deze technologie zorgt ervoor dat eventuele barrières op de werkvloer worden voorkomen.
Het doel van KonnecteD is nog steeds dat mensen de Nederlandse taal leren, maar deze technologie zorgt ervoor dat eventuele barrières op werkvloer worden voorkomen. Werknemers kunnen in hun eigen taal de veiligheidsvoorschriften en instructies horen”, aldus een enthousiaste Garot.

“De vertaaltechnologie is een hulpmiddel dat moet bijdragen om mensen sneller naar passend werk te helpen of aan het werk te blijven”, aldus Garot.

Voordelen en nadelen vertaaltechnologie

Taalboost biedt verschillende voordelen:

  • De werking is eenvoudig en laagdrempelig
  • Het vertaalt snel en accuraat
  • Privacygevoelige informatie deelt de kandidaat op deze manier sneller
  • Het is beschikbaar in heel veel verschillende talen
  • Het biedt voor een organisatie flexibiliteit. Afspraken kunnen worden ingepland zonder dat er moet worden afgewacht wanneer een tolk beschikbaar is
  • Besparing van kosten voor een tolk

Een mogelijk nadeel is:

  • Er moet zorgvuldig mee om worden gegaan. Het apparaat moet na elk gebruik worden schoongemaakt en het dient opgeladen te zijn. Zodat de volgende gebruiker geen last ervaart.

Tips om te starten met vertaaltechnologie

“Ik zou aanraden vooraf de training te volgen. Een grote valkuil is dat je denkt dat je het allemaal wel weet en daardoor dingen mist. Doe deze investering dus direct aan het begin.  Ook is het zinvol een lijst te maken van alle talen die het vertaalapparaat biedt. Zo kan er geen verwarring ontstaan”, aldus Garot.
“Tot slot hebben wij hebben onze Taalboost kits aan ons reserveringssysteem gekoppeld, waardoor iedereen in onze organisatie hiervan optimaal gebruik kan maken.”

Meer weten over de vertaaltechnologie?

Neem contact op met KIT.

gerelateerde artikelen

Terugblik TINK open café 13 april 2021

  • Inclusieve technologie
  • TINK
  • TINK open café

Technologie zien als kans in plaats van bedreiging. Wat betekent investeren in nieuwe technologie voor je huidige werknemers? En kun je met nieuwe technologie ook mensen met een arbeidsbeperking inzetten? In TINK open café spraken Jannes ten Berge en Mark Peters hierover en reageerden zij op vragen.

Lees meer

Met VR sneller naar een passende baan?

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Virtual Reality

Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal: 1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk? 2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen. Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’. In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt. Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer. De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel. De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag. Beroepen worden anders ervaren dan verwacht Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening. Conclusie Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk. Meer weten? Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.

Lees meer
Afbeelding man kijkt door een VR-bril

POM WVL, 4Werk en KIT verkennen samenwerking op inclusie en technologie

  • 4Werk
  • Inclusieve technologie
  • POM WVL

Aanleiding bijeenkomst inclusie en technologie Directe aanleiding is de wens vanuit de provincie West-Vlaanderen om ook een kenniscentrum rond inclusieve technologie te gaan vormgeven. Dit kan de kennis en de samenwerking die gegroeid is bij West-Vlaamse maatwerkbedrijven vanuit eerdere projecten een duurzaam karakter geven. KIT heeft in Nederland inmiddels de nodige kennis en ervaring op gebouwd met betrekking tot het initiëren en faciliteren van pilots en programma’s, maar zeker ook inzake de doorontwikkeling van KIT naar een ondernemende organisatie met een netwerk en een open kennisplatform. In het webinar hebben we gedeeld over de opstart van KIT, de lessons learnt en de ontwikkeling naar een compacte organisatie die helpt om ‘coalitions of the willing’ te vormen met een gedeelde ambitie op inclusie en technologie. Een mooi voorbeeld daarvan is de Inclusieve Technohub Apeldoorn, de eerste in Nederland. Zijn er raakvlakken? Na de presentatie was er ruimte voor vragen en uitwisseling. Aan het einde hebben POM West-Vlaanderen en KIT uitgesproken dat er veel raakvlakken liggen en dat we een kansrijke samenwerking voorzien, met ruimte voor concrete bezoeken over de grens, deelname aan events en uitwisseling van goede voorbeelden. De organiserende partijen kijken terug op een mooie kick-off van een beloftevolle samenwerking. Proeftuinen in beeld gebracht POM en TTI hebben al verschillende proeftuinen met inclusieve technologie gedraaid. Bekijk hieronder het filmpje. Wie is POM West Vlaanderen? POM is een regionale ontwikkelingsmaatschappij voor de provincie West-Vlaanderen, en zij speelt een prominente rol – in samenwerking met 4Werk (grote maatwerkbedrijven) – in het verbinden van maatwerkbedrijven (werkbedrijven) met de reguliere economie. Daarbij zet POM ook sterk in op het verkennen van nieuwe technologie. Wie is 4Werk? 4Werk is een uniek platform van 24 maatwerkbedrijven van West-Vlaanderen. Ze vertegenwoordigen de maatwerkbedrijven die 6.900 medewerkers tewerkstellen, waarvan ruim 80% (5.800) personen zijn die om diverse redenen niet, nog niet of misschien ook nooit aan de slag kunnen in de klassieke ondernemen. POM WVL en 4Werk hebben samen de website Technologie helpt een handje opgericht. Wie is KIT Kennisalliantie Inclusie en Technologie is hét kennisplatform op het gebied van inclusieve technologie. Mensen met een verstandelijke, lichamelijke of psychische beperking zijn hierbij ons absolute uitgangspunt. We streven ernaar om zoveel mogelijk mensen uit deze doelgroep met inzet van technologie in de breedste zin van het woord te helpen bij het vinden en behouden van passend en waardevol werk.  

Lees meer

Pilot: visueel beperkten helpen aan een baan door middel van technologie

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • Smart glasses

De pilot is voortgekomen uit het ‘Start Up in Residence’ programma van de gemeente Den Haag. Hiermee biedt de gemeente een aantrekkelijke omgeving aan ondernemers die zich richten op maatschappelijke en technologische innovaties met internationale impact. Ondernemers is gevraagd om hun beste idee voor een maatschappelijk vraagstuk in te dienen. Voor Sociale Zaken en DenHaag Werkt is gekozen voor ‘mens en techniek op de werkvloer’: bedenk en ontwikkel innovatieve toepassingen waardoor uitkeringsgerechtigden met een fysieke of mentale beperking, minder beperkt zijn en sneller actief zijn op de arbeidsmarkt. Kees Verhulst en Olaf Morel zijn namens Den Haag Werkt betrokken bij dit programma. Van beeld naar spraak bij een visuele beperking Het beste idee kwam van Envision Technologies. Zij ontwikkelden een tool in de vorm van een app en een bril, die mensen met een visuele handicap helpt de visuele wereld te vertalen in sprekende gehoor oplossingen. Doel van de pilot is om het idee verder te ontwikkelen en de mogelijkheden bij uitkeringsgerechtigden met een visuele beperking en eventuele werkgevers te onderzoeken. Dit moet uiteindelijk leiden tot een werkbaar ‘prototype dienst’ die SZW/Den Haag Werkt gaat inzetten. De afgelopen maanden zijn medewerkers van Den Haag Werkt in samenwerking met Envision technologies druk geweest met kandidaten begeleiden met de tooling; de Envision App en slimme bril. De pilot is gestart met 10 kandidaten die met verschillende niveaus van visuele beperkingen te maken hebben. Dit zijn kandidaten die in een uitkeringssituatie zitten of werk hebben bij de social werkvoorziening. Ook een niet uitkeringsgerechtigde wilde graag meedoen. Ze zei: ‘Deze app en de bril kunnen mijn leven voorgoed gaan veranderen.’ Opbrengsten tot nu toe: Deelnemers kunnen hun huidige werk efficiënter uitvoeren; Deelnemers kunnen gemakkelijk een training of studie volgen; De tool draagt bij aan zelfvertrouwen en geluk, waardoor men ook eerder durft te solliciteren. Leerpunten uit deze pilot: Grotere afhankelijkheid van internetverbinding vanwege gebruik app en bril; Vooraf zoveel mogelijke hindernissen wegnemen: belang van uitleg en tips bij gebruik app en bril; Instant text mogelijkheden op app nog beperkt; Technische hick ups verbeteren met inzet van hulplijn/support. Vervolgstappen pilot: Kwalitatieve en kwantitatieve data/ opbrengsten verzamelen en analyseren; Voorjaar 2021 eindpresentatie. Deel jouw verhaal Pilot van jouw bedrijf ook op www.inclusievetechnologie.nl of heb je iets anders interessant te delen op het snijvlak inclusie en technologie. Neem contact met ons op.

Lees meer
Afbeelding: visueel beperkte gebruikt app op het treinstation.