ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Waar je op moet letten bij het ontwerp en gebruik van inclusieve technologie

“Wat kun je doen als je ‘het goede’ wilt doen bij het ontwerp en gebruik van technologie voor mensen met een ondersteuningsvraag?” Dat onderzochten Vilans en Academy Het Dorp voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. In dit artikel brengt KIT je op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoek.

  • Inclusieve technologie
Waar je op moet letten bij het ontwerp en gebruik van inclusieve technologie

Onderzoek over ontwerp en gebruik inclusieve technologie

Het onderzoek over het ontwerp en gebruik van inclusieve technologie brengt in kaart met welke waarden rekening gehouden kunnen worden wanneer inclusieve technologie ontworpen en gebruikt wordt. Deze waarden zijn: kwaliteit van zorg, autonomie, efficiëntie, gezondheid, plezier, betrouwbaarheid en privacy. Geconcludeerd werd dat tot waardevol gebruik gekomen kan worden via:

  • “het (her)ontwerpen van de technologie;
  • het (her)inrichten van de omgeving waarin de technologie wordt gebruikt;
  • het aanpassen van het gedrag van mensen die de technologie gebruiken of er mee te maken krijgen.”

 

In de bijbehorende infographic is vanuit de domeinen Technologie, Omgeving en Mens concreet gemaakt wat je kunt doen “om deze waarden mee te nemen bij het ontwerp en/of gebruik van een specifieke technologie”. De resultaten van het onderzoek zijn bedoeld voor “iedereen die technologie in wil zetten als vast en waardevol onderdeel” voor mensen met een ondersteuningsvraag.

 

Deel jouw verhaal

Hoe doe jij in jouw organisatie ‘het goede’ bij het ontwerpen en gebruiken van technologie? Deel je verhaal met ons.

gerelateerde artikelen

Opbrengsten pilot Amfors: technologie maakt complex werk voor meer medewerkers toegankelijk

  • Inclusieve technologie
  • Pilots

Dat is het resultaat van een pilot die het werkbedrijf heeft uitgevoerd. Het is de eerste pilot onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie en deze is met succes afgerond.  In de  pilot bij Amfors Groep, het sociale werkbedrijf in de regio Amersfoort, krijgen medewerkers met een zogeheten Operator Support Systeem (OSS) op de werkplek geprojecteerde werkinstructies te zien. Het OSS leidt de medewerkers stap voor stap door hun taken en wijst tegelijkertijd op eventuele fouten. Uit de pilot is gebleken dat medewerkers met OSS meer en complexere taken aan kunnen met minder persoonlijke begeleiding, dan bij hetzelfde werk zonder OSS. Ook wordt de leertijd aanzienlijk verkort. Het resultaat is dat de productiviteit snel toeneemt, het aantal fouten afneemt en de medewerkers bovendien ook meer plezier hebben in het werk. Effect op zelfvertrouwen De pilotperiode was te kort om het effect op de persoonlijke groei van medewerkers te onderzoeken. Maar de ervaringen van de testdeelnemers en hun begeleiders wijzen erop dat het zelfvertrouwen toe kan nemen doordat de medewerkers zelfstandiger kunnen werken met minder begeleiding. Eén van de begeleiders in de pilot zei: ‘Een test van 1-2 uur levert medewerkers al meer zelfwaarde op.’ Kennisalliantie Inclusie en Technologie De pilot bij Amfors is de eerste onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), een initiatief van TNO, Cedris en SBCM. KIT wil in 2018 vijf pilots uitvoeren. Pilot twee is dit voorjaar uitgevoerd bij  Senzer, het werkbedrijf in Helmond. Een derde pilot bij  UW in Utrecht, start binnenkort. In deze pilots onderzoekt KIT de meerwaarde van inzet van nieuwe technologie per werksoort, met het oog op inzetbaarheid en ontwikkeling van medewerkers. Deze kennis gebruikt KIT samen met bedrijven, technologiepartners en investeerders voor verdere implementatie en opschaling. Door gerichte inzet van nieuwe technologie ontstaan er nieuwe kansen op duurzaam werk voor mensen met een beperking

Lees meer