Werkzaak Rivierenland doet pilot digitale werkinstructie met tablet
Werkinstructies voor het assembleren van producten op een tablet. Dat is de pilot die Werkzaak Rivierenland in de productiehal heeft uitgevoerd. Hoe ervaren medewerkers het werken met deze technologie?
Digitale werkinstructies
Inclusieve technologie
Algemeen KIT12 oktober 2023
Deel dit artikel
Digitale werkinstructies
Via filmpjes en/of plaatjes en eventueel tekst krijgen medewerkers stap voor stap instructies hoe ze een product in elkaar moeten zetten. De werkinstructies worden gemaakt door werkleiders en gemaakt met de software van Azamuta.
Ervaringen van deelnemers
In de pilot hebben 31 van de 40 gevraagde mensen meegedaan. Al deze mensen ervaren het werken met de digitale werkinstructies als waardevol en positief.
Enkele reacties:
Freddy: ik snapte gelijk hoe het werkte, ik had ook al ervaring met een iPad. Ik vind het fijn om instructies via de tablet te krijgen i.p.v. op papier. Vooral de foto’s vind ik erg fijn. Door de digitale werkinstructies kan ik ook moeilijker werk uitvoeren.’
Benny: ik heb meegewerkt in de testfase, dat was fijn. Ik zou wel elke dag met het scherm willen werken. Een werkbegeleider is niet altijd aanwezig en dan kan je de tablet gebruiken. Je kan hierdoor zelfstandiger werken.
Levi: Soms was het werken met de digitale instructies moeilijk, soms niet en soms was het even goed kijken. Ik keek vooral naar de filmpjes. Ik vond het leuk om te doen, een keer wat anders dan normaal met werken.
Is digitale werkinstructies voor iedereen geschikt?
Van de 31 mensen die hebben meegewerkt aan de pilot kunnen 11 medewerkers het product maken zoals de klant vraagt. Voorafgaande aan het project was niet goed te zeggen wie er zou slagen voor het werken met de tablet. Vanuit Werkzaak Rivierenland daarom het advies laat iedereen die wil het proberen meedoen.
Tot slot de voordelen van werken met digitale werkinstructies:
Medewerkers hebben minder begeleiding nodig
Ze vinden het prettig om zelfstandig te werken, waardoor zelfvertrouwen toeneemt
Medewerkers zetten een geheel product in elkaar in plaats van een klein onderdeel
Je kunt een hogere productie draaien
Medewerkers blijken probleemoplossend te zijn met de tablet
Lees hier meer over het
Bekijk het filmpje over de ervaringen van testers van digitale werkinstructies
gerelateerde artikelen
Terugblik TINK open café 13 april 2021
Inclusieve technologie
TINK
TINK open café
Technologie zien als kans in plaats van bedreiging.
Wat betekent investeren in nieuwe technologie voor je huidige werknemers? En kun je met nieuwe technologie ook mensen met een arbeidsbeperking inzetten?
In TINK open café spraken Jannes ten Berge en Mark Peters hierover en reageerden zij op vragen.
Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal:
1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk?
2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen.
Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek
De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’.
In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt.
Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer.
De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel.
De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag.
Beroepen worden anders ervaren dan verwacht
Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening.
Conclusie
Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk.
Meer weten?
Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.
POM WVL, 4Werk en KIT verkennen samenwerking op inclusie en technologie
4Werk
Inclusieve technologie
POM WVL
Aanleiding bijeenkomst inclusie en technologie
Directe aanleiding is de wens vanuit de provincie West-Vlaanderen om ook een kenniscentrum rond inclusieve technologie te gaan vormgeven. Dit kan de kennis en de samenwerking die gegroeid is bij West-Vlaamse maatwerkbedrijven vanuit eerdere projecten een duurzaam karakter geven.
KIT heeft in Nederland inmiddels de nodige kennis en ervaring op gebouwd met betrekking tot het initiëren en faciliteren van pilots en programma’s, maar zeker ook inzake de doorontwikkeling van KIT naar een ondernemende organisatie met een netwerk en een open kennisplatform. In het webinar hebben we gedeeld over de opstart van KIT, de lessons learnt en de ontwikkeling naar een compacte organisatie die helpt om ‘coalitions of the willing’ te vormen met een gedeelde ambitie op inclusie en technologie. Een mooi voorbeeld daarvan is de Inclusieve Technohub Apeldoorn, de eerste in Nederland.
Zijn er raakvlakken?
Na de presentatie was er ruimte voor vragen en uitwisseling. Aan het einde hebben POM West-Vlaanderen en KIT uitgesproken dat er veel raakvlakken liggen en dat we een kansrijke samenwerking voorzien, met ruimte voor concrete bezoeken over de grens, deelname aan events en uitwisseling van goede voorbeelden.
De organiserende partijen kijken terug op een mooie kick-off van een beloftevolle samenwerking.
Proeftuinen in beeld gebracht
POM en TTI hebben al verschillende proeftuinen met inclusieve technologie gedraaid. Bekijk hieronder het filmpje.
Wie is POM West Vlaanderen?
POM is een regionale ontwikkelingsmaatschappij voor de provincie West-Vlaanderen, en zij speelt een prominente rol – in samenwerking met 4Werk (grote maatwerkbedrijven) – in het verbinden van maatwerkbedrijven (werkbedrijven) met de reguliere economie. Daarbij zet POM ook sterk in op het verkennen van nieuwe technologie.
Wie is 4Werk?
4Werk is een uniek platform van 24 maatwerkbedrijven van West-Vlaanderen. Ze vertegenwoordigen de maatwerkbedrijven die 6.900 medewerkers tewerkstellen, waarvan ruim 80% (5.800) personen zijn die om diverse redenen niet, nog niet of misschien ook nooit aan de slag kunnen in de klassieke ondernemen.
POM WVL en 4Werk hebben samen de website Technologie helpt een handje opgericht.
Wie is KIT
Kennisalliantie Inclusie en Technologie is hét kennisplatform op het gebied van inclusieve technologie. Mensen met een verstandelijke, lichamelijke of psychische beperking zijn hierbij ons absolute uitgangspunt. We streven ernaar om zoveel mogelijk mensen uit deze doelgroep met inzet van technologie in de breedste zin van het woord te helpen bij het vinden en behouden van passend en waardevol werk.
Pilot: visueel beperkten helpen aan een baan door middel van technologie
Inclusieve technologie
Pilots
Smart glasses
De pilot is voortgekomen uit het ‘Start Up in Residence’ programma van de gemeente Den Haag. Hiermee biedt de gemeente een aantrekkelijke omgeving aan ondernemers die zich richten op maatschappelijke en technologische innovaties met internationale impact. Ondernemers is gevraagd om hun beste idee voor een maatschappelijk vraagstuk in te dienen. Voor Sociale Zaken en DenHaag Werkt is gekozen voor ‘mens en techniek op de werkvloer’: bedenk en ontwikkel innovatieve toepassingen waardoor uitkeringsgerechtigden met een fysieke of mentale beperking, minder beperkt zijn en sneller actief zijn op de arbeidsmarkt. Kees Verhulst en Olaf Morel zijn namens Den Haag Werkt betrokken bij dit programma.
Van beeld naar spraak bij een visuele beperking
Het beste idee kwam van Envision Technologies. Zij ontwikkelden een tool in de vorm van een app en een bril, die mensen met een visuele handicap helpt de visuele wereld te vertalen in sprekende gehoor oplossingen. Doel van de pilot is om het idee verder te ontwikkelen en de mogelijkheden bij uitkeringsgerechtigden met een visuele beperking en eventuele werkgevers te onderzoeken. Dit moet uiteindelijk leiden tot een werkbaar ‘prototype dienst’ die SZW/Den Haag Werkt gaat inzetten.
De afgelopen maanden zijn medewerkers van Den Haag Werkt in samenwerking met Envision technologies druk geweest met kandidaten begeleiden met de tooling; de Envision App en slimme bril. De pilot is gestart met 10 kandidaten die met verschillende niveaus van visuele beperkingen te maken hebben. Dit zijn kandidaten die in een uitkeringssituatie zitten of werk hebben bij de social werkvoorziening. Ook een niet uitkeringsgerechtigde wilde graag meedoen. Ze zei: ‘Deze app en de bril kunnen mijn leven voorgoed gaan veranderen.’
Opbrengsten tot nu toe:
Deelnemers kunnen hun huidige werk efficiënter uitvoeren;
Deelnemers kunnen gemakkelijk een training of studie volgen;
De tool draagt bij aan zelfvertrouwen en geluk, waardoor men ook eerder durft te solliciteren.
Leerpunten uit deze pilot:
Grotere afhankelijkheid van internetverbinding vanwege gebruik app en bril;
Vooraf zoveel mogelijke hindernissen wegnemen: belang van uitleg en tips bij gebruik app en bril;
Instant text mogelijkheden op app nog beperkt;
Technische hick ups verbeteren met inzet van hulplijn/support.
Vervolgstappen pilot:
Kwalitatieve en kwantitatieve data/ opbrengsten verzamelen en analyseren;
Voorjaar 2021 eindpresentatie.
Deel jouw verhaal
Pilot van jouw bedrijf ook op www.inclusievetechnologie.nl of heb je iets anders interessant te delen op het snijvlak inclusie en technologie. Neem contact met ons op.