ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Werkzaak Rivierenland doet pilot digitale werkinstructie met tablet

Werkinstructies voor het assembleren van producten op een tablet. Dat is de pilot die Werkzaak Rivierenland in de productiehal heeft uitgevoerd. Hoe ervaren medewerkers het werken met deze technologie?

 

  • Digitale werkinstructies
  • Inclusieve technologie
Werkzaak Rivierenland doet pilot digitale werkinstructie met tablet

Digitale werkinstructies

Via filmpjes en/of plaatjes en eventueel tekst krijgen medewerkers stap voor stap instructies hoe ze een product in elkaar moeten zetten. De werkinstructies worden gemaakt door werkleiders en gemaakt met de software van Azamuta.

Ervaringen van deelnemers

In de pilot hebben 31 van de 40 gevraagde mensen meegedaan. Al deze mensen ervaren het werken met de digitale werkinstructies als waardevol en positief.

Enkele reacties:
Freddy: ik snapte gelijk hoe het werkte, ik had ook al ervaring met een iPad. Ik vind het fijn om instructies via de tablet te krijgen i.p.v. op papier. Vooral de foto’s vind ik erg fijn. Door de digitale werkinstructies kan ik ook moeilijker werk uitvoeren.’

Benny: ik heb meegewerkt in de testfase, dat was fijn. Ik zou wel elke dag met het scherm willen werken. Een werkbegeleider is niet altijd aanwezig en dan kan je de tablet gebruiken. Je kan hierdoor zelfstandiger werken.

Levi: Soms was het werken met de digitale instructies moeilijk, soms niet en soms was het even goed kijken. Ik keek vooral naar de filmpjes. Ik vond het leuk om te doen, een keer wat anders dan normaal met werken.

Is digitale werkinstructies voor iedereen geschikt?

Van de 31 mensen die hebben meegewerkt aan de pilot kunnen 11 medewerkers het product maken zoals de klant vraagt. Voorafgaande aan het project was niet goed te zeggen wie er zou slagen voor het werken met de tablet. Vanuit Werkzaak Rivierenland daarom het advies laat iedereen die wil het proberen meedoen.

Tot slot de voordelen van werken met digitale werkinstructies:

  • Medewerkers hebben minder begeleiding nodig
  • Ze vinden het prettig om zelfstandig te werken, waardoor zelfvertrouwen toeneemt
  • Medewerkers zetten een geheel product in elkaar in plaats van een klein onderdeel
  • Je kunt een hogere productie draaien
  • Medewerkers blijken probleemoplossend te zijn met de tablet

Lees hier meer over het

Bekijk het filmpje over de ervaringen van testers van digitale werkinstructies

gerelateerde artikelen

Opbrengsten pilot Amfors: technologie maakt complex werk voor meer medewerkers toegankelijk

  • Inclusieve technologie
  • Pilots

Dat is het resultaat van een pilot die het werkbedrijf heeft uitgevoerd. Het is de eerste pilot onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie en deze is met succes afgerond.  In de  pilot bij Amfors Groep, het sociale werkbedrijf in de regio Amersfoort, krijgen medewerkers met een zogeheten Operator Support Systeem (OSS) op de werkplek geprojecteerde werkinstructies te zien. Het OSS leidt de medewerkers stap voor stap door hun taken en wijst tegelijkertijd op eventuele fouten. Uit de pilot is gebleken dat medewerkers met OSS meer en complexere taken aan kunnen met minder persoonlijke begeleiding, dan bij hetzelfde werk zonder OSS. Ook wordt de leertijd aanzienlijk verkort. Het resultaat is dat de productiviteit snel toeneemt, het aantal fouten afneemt en de medewerkers bovendien ook meer plezier hebben in het werk. Effect op zelfvertrouwen De pilotperiode was te kort om het effect op de persoonlijke groei van medewerkers te onderzoeken. Maar de ervaringen van de testdeelnemers en hun begeleiders wijzen erop dat het zelfvertrouwen toe kan nemen doordat de medewerkers zelfstandiger kunnen werken met minder begeleiding. Eén van de begeleiders in de pilot zei: ‘Een test van 1-2 uur levert medewerkers al meer zelfwaarde op.’ Kennisalliantie Inclusie en Technologie De pilot bij Amfors is de eerste onder de vlag van de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), een initiatief van TNO, Cedris en SBCM. KIT wil in 2018 vijf pilots uitvoeren. Pilot twee is dit voorjaar uitgevoerd bij  Senzer, het werkbedrijf in Helmond. Een derde pilot bij  UW in Utrecht, start binnenkort. In deze pilots onderzoekt KIT de meerwaarde van inzet van nieuwe technologie per werksoort, met het oog op inzetbaarheid en ontwikkeling van medewerkers. Deze kennis gebruikt KIT samen met bedrijven, technologiepartners en investeerders voor verdere implementatie en opschaling. Door gerichte inzet van nieuwe technologie ontstaan er nieuwe kansen op duurzaam werk voor mensen met een beperking

Lees meer