Werkzaak Rivierenland doet pilot digitale werkinstructie met tablet
Werkinstructies voor het assembleren van producten op een tablet. Dat is de pilot die Werkzaak Rivierenland in de productiehal heeft uitgevoerd. Hoe ervaren medewerkers het werken met deze technologie?
Digitale werkinstructies
Inclusieve technologie
Algemeen KIT12 oktober 2023
Deel dit artikel
Digitale werkinstructies
Via filmpjes en/of plaatjes en eventueel tekst krijgen medewerkers stap voor stap instructies hoe ze een product in elkaar moeten zetten. De werkinstructies worden gemaakt door werkleiders en gemaakt met de software van Azamuta.
Ervaringen van deelnemers
In de pilot hebben 31 van de 40 gevraagde mensen meegedaan. Al deze mensen ervaren het werken met de digitale werkinstructies als waardevol en positief.
Enkele reacties:
Freddy: ik snapte gelijk hoe het werkte, ik had ook al ervaring met een iPad. Ik vind het fijn om instructies via de tablet te krijgen i.p.v. op papier. Vooral de foto’s vind ik erg fijn. Door de digitale werkinstructies kan ik ook moeilijker werk uitvoeren.’
Benny: ik heb meegewerkt in de testfase, dat was fijn. Ik zou wel elke dag met het scherm willen werken. Een werkbegeleider is niet altijd aanwezig en dan kan je de tablet gebruiken. Je kan hierdoor zelfstandiger werken.
Levi: Soms was het werken met de digitale instructies moeilijk, soms niet en soms was het even goed kijken. Ik keek vooral naar de filmpjes. Ik vond het leuk om te doen, een keer wat anders dan normaal met werken.
Is digitale werkinstructies voor iedereen geschikt?
Van de 31 mensen die hebben meegewerkt aan de pilot kunnen 11 medewerkers het product maken zoals de klant vraagt. Voorafgaande aan het project was niet goed te zeggen wie er zou slagen voor het werken met de tablet. Vanuit Werkzaak Rivierenland daarom het advies laat iedereen die wil het proberen meedoen.
Tot slot de voordelen van werken met digitale werkinstructies:
Medewerkers hebben minder begeleiding nodig
Ze vinden het prettig om zelfstandig te werken, waardoor zelfvertrouwen toeneemt
Medewerkers zetten een geheel product in elkaar in plaats van een klein onderdeel
Je kunt een hogere productie draaien
Medewerkers blijken probleemoplossend te zijn met de tablet
Lees hier meer over het
Bekijk het filmpje over de ervaringen van testers van digitale werkinstructies
gerelateerde artikelen
Technologie als verlengstuk van je medewerker
Inclusieve technologie
Senzer
TNO
Reguliere bedrijven laten zien dat ook zij medewerkers uit sociale werkbedrijven kunnen inzetten door inzet van technologie. Dat is het doel van werkbedrijf Senzer (Helmond De Peel) en Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT).
SW journaal sprak hierover met Roland van Kraaij engineer bij Senzer, Leendert Bos, kwartiermaker bij KIT en Harry de Boer, business developer bij TNO.
Inclusief Groep verkent kansen nieuwe technologie voor mensen met een arbeidsbeperking
Inclusieve technologie
Smart beamer
TKI-LSH
Inclusief Gresbo in Ermelo verkent of medewerkers met een beperking met hulp van een smart beamer meer complexe producten kunnen assembleren. Concreet gaat het om de productie/ assemblage van de zogenoemde kanbankasten, onderdeel van een meterkast. Met de inzet van een slim projectiesysteem worden medewerkers actief ondersteund bij het uitvoeren van alle productiestappen.
Technologie zien als kans in plaats van bedreiging.
Wat betekent investeren in nieuwe technologie voor je huidige werknemers? En kun je met nieuwe technologie ook mensen met een arbeidsbeperking inzetten?
In TINK open café spraken Jannes ten Berge en Mark Peters hierover en reageerden zij op vragen.
Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal:
1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk?
2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen.
Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek
De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’.
In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt.
Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer.
De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel.
De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag.
Beroepen worden anders ervaren dan verwacht
Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening.
Conclusie
Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk.
Meer weten?
Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.