ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Training en educatieve technologie

Het leren van nieuwe vaardigheden kan mensen (baan) kansen bieden. Het is soms lastig om werksituaties na te bootsen in een trainingssituatie, bijvoorbeeld omdat dat niet veilig is, de beschikbaarheid van de begeleiding onvoldoende is of omdat er niet genoeg fysieke ruimte is. Door technologie, zoals virtual reality, kunnen mensen leren in een werkomgeving die lijkt op de echte situatie. Zo kunnen zij toch nieuwe vaardigheden opdoen, maar zijn de risico’s minder groot en leert het vaak makkelijker.

Wat is training en educatieve technologie?

Training en educatieve technologie omvat technologieën die zijn gericht op het ondersteunen van leren en professionele ontwikkeling voor mensen met diverse behoeften, zoals e-learning platforms, VR en virtuele simulaties, en aanpasbare trainingstools. Deze technologieën kunnen mensen ondersteunen bij het aanleren van nieuwe vaardigheden of het oefenen van vaardigheden in nieuwe situaties.

Waarom training en educatieve technologie inzetten?

Wanneer iemand passend werk vindt is de kans groter dat de kandidaat duurzaam aan het werk blijft. Ook wanneer iemand breder inzetbaar wordt, doordat die persoon nieuwe vaardigheden geleerd heeft, is de kans op duurzame inzetbaarheid groter. Het geeft een werknemer meer zelfvertrouwen wanneer hij meer taken kan uitvoeren en het draagt bij aan het werkplezier. Ook voor de werkgever is het belangrijk dat iemand meerdere of nieuwe taken kan uitvoeren. Door hiervoor technologie in te zetten kan dat in een veilige omgeving.

Welke technologie valt onder training en educatieve technologie?

gerelateerde artikelen

VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen winnaar van CTI Challenge 2021

  • CTI
  • TINT
  • Virtual Reality

Een consortium van Lucrato, Aventus, Saxion, Weener XL, Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT), TINT Apeldoorn en Universiteit Twente heeft een voorstel ingediend bij Coalitie Technologie voor Inclusie in kader van de CTI Challenge 2021 en behoort tot 1 van de winnaars. Het betreft een groei-pilot met de titel: VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen.

Lees meer
Man met VR bril op

VR bril ingezet bij baan oriëntatie voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

  • Inclusieve technologie
  • Virtual Reality

Een Virtual Reality (VR) bril waarbij mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kennismaken met verschillende beroepen/ functies binnen een bedrijf. Hoe werkt dit in de praktijk? KIT sprak met Dennis Zeldenrust, jobcoach van Weener XL, waar ze werkzoekenden kennis lieten maken met de VR bril.

Lees meer
Man met VR bril op

Met VR sneller naar een passende baan?

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Virtual Reality

Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal: 1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk? 2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen. Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’. In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt. Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer. De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel. De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag. Beroepen worden anders ervaren dan verwacht Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening. Conclusie Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk. Meer weten? Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.

Lees meer
Afbeelding man kijkt door een VR-bril