ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

De ervaringen met een OSS van Senzer en TNO

In het kader van het Groei en Doorstroming project heeft Senzer in samenwerking met TNO onderzoek gedaan hoe het Operator Support Systeem (OSS) kan bijdragen aan succesvolle in- en doorstroming van medewerkers van Senzer. KIT ging in gesprek met Carel Retera, adviseur Arbeid en Innovatie bij Senzer, en Michiel de Looze, onderzoeker bij TNO. Ze delen hun aanpak, inzichten en adviezen.

  • Augmented Reality
  • Groei en doorstroming
  • Operator Support Systeem
  • TKI-LSH 2
De ervaringen met een OSS van Senzer en TNO

Doel en aanpak

Wat kan het OSS betekenen in de persoonlijke begeleiding van kandidaten en hoe kan het OSS helpen bij de instroom en doorstroom van kandidaten? Dat wilde Senzer graag weten. Er is vooral gekeken naar het procesverloop wanneer een kandidaat binnenkomt.

 

Retera legt uit: “Als je een kandidaat het OSS wil laten gebruiken, moet je weten wat zij meegekregen hebben bij de ondersteuningsafdelingen. Om het gebruik van het OSS te laten slagen is het belangrijk dat iedereen in de organisatie de meerwaarde van de technologie inziet. We hebben een OSS geïnstalleerd op de afdeling verdiepend onderzoek van Senzer. Bij de  werkplek wordt gebruik gemaakt van work samples* om bij kandidaten te onderzoeken wat voor werkzaamheden zij kunnen uitvoeren. Zo kan de technologie een rol spelen bij het in kaart brengen van de vaardigheden van de kandidaten.”.

 

“Daarnaast is het OSS op twee plekken bij opdrachtgevers geïnstalleerd. Het OSS is in de pilot door dertien mensen gebruikt om doorhandles voor DAF vrachtwagens te maken. Zeven van de dertien mensen bleken de taak goed uit te voeren en driekwart van de mensen was positief over het werken met het OSS”, vertelt De Looze.

 

Wat levert het op?

De voordelen voor de begeleiders:

  • Een afname van de begeleidingstijd

    Het OSS kan het overgrote deel van de werkinstructies overnemen. Daardoor hebben werkbegeleiders meer ruimte voor andere zaken, bijvoorbeeld om mensen op het psychosociale vlak te ondersteunen.

  • Een beter zicht op de competenties van kandidaten

    Men kan instromende medewerkers langere tijd aan een assemblage taak laten werken zonder al te veel begeleiding. Hierdoor wordt een betrouwbaar en objectief beeld verkregen over de vaardigheden die de kandidaten bezitten. Men kan beter inschatten of iemand geschikt is voor assemblagewerk.

  • Het kwaliteitsniveau blijft hoog

    Zonder de instructies van het OSS maken mensen sneller fouten. Retera zegt hierover: “Het is geen systeem dat kwaliteit volledig borgt, maar het geeft wel een verhoging van de kwaliteit van de assemblages”.

 

De voordelen voor de kandidaten:

  • Complexere taakuitvoer

    Door het OSS kunnen veel mensen meervoudige en complexere taken uitvoeren in plaats van werk dat slechts uit een of twee handelingen bestaat. De kandidaten, maar zeker ook hun begeleiders, waren positief verrast over wat zij konden doen.

  • Meer zelfvertrouwen en ervaren zelfstandigheid

    Kandidaten hebben gaandeweg minder instructies nodig van het OSS en worden zo zelfstandiger. Op advies van eindgebruikers zijn aanpassingen doorgevoerd waardoor het mogelijk is om met het OSS ook terug te stappen in de instructies naar een vorige processtap. Hierdoor kan een eindgebruiker met meer vertrouwen de instructie volgen en een goede assemblage uitvoeren. Dat zorgt voor minder afhankelijkheid van werkbegeleiders. Zij halen daardoor meer voldoening uit hun werk en dat levert meer zelfvertrouwen op.

Medewerker Senzer werkt een product door middel van OSS

Afb. 1. Medewerker Senzer zet product in elkaar met behulp van OSS

Adviezen voor de inzet van technologie

Bedenk vooraf waar de technologie bij kan helpen.

De Looze vertelt: “Analyseer eerst het werkproces om te achterhalen bij welke werkzaamheden mensen ondersteuning kunnen gebruiken op cognitief vlak”. En zegt Retera: “Zorg voor een geschikt product voor het OSS. Het product moet niet te simpel zijn en anderzijds ook weer niet te complex.”

Verdiep je in de verschillende mogelijkheden.

De Looze geeft aan dat welke technologie passend is, afhankelijk is van het werk, de werkomstandigheden en de knelpunten die mensen kunnen ervaren. Hij zegt: “Er zijn namelijk ook alternatieven voor het OSS. Digitale werkinstructies kunnen ook overgebracht worden via slimme brillen, tablets of smartphones”. Retera bevestigt dit: “Voor ons werkt het OSS erg goed, maar er zijn meerdere leveranciers en meerdere vormen van dit soort systemen.

Hou er rekening mee dat het implementeren van de technologie in de organisatie tijd kost.

Volgens Retera kost het tijd om te wennen aan het OSS en ermee te experimenteren. Hij zegt: “Het is niet iets wat je vandaag bedenkt en morgen gerealiseerd hebt. Er zitten veel aspecten in waar je over na moet denken.” Mensen in de organisatie moeten ook op de hoogte zijn van wat de technologie kan betekenen voor kandidaten. Accountmanagers moeten het nut ervan inzien voor bedrijven en kandidaten zodat ze bedrijven goed kunnen informeren.

Maak tijd voor het ontwikkelen van de digitale werkinstructies.

De Looze waarschuwt voor de tijd die het kost om werkinstructies te maken: “Het maken van de instructies luistert nauw en moet niet lichtvaardig worden opgevat. Dit vraagt om enige expertise en is een investering vooraf, daar pluk je later de vruchten van.”

Betrek de eindgebruiker in het proces.

Het is belangrijk om bij het implementeren van de technologie te denken vanuit de doelgroep en de eindgebruiker te betrekken in het proces. Luister goed naar de kandidaten om hun ondersteuningsbehoeften te snappen. Leg de werkinstructies voor aan de kandidaten en verbeter het ontwerp van de instructies op basis van hun ervaringen.

 

Wensen voor de toekomst

Het stellen van een goede en objectieve diagnose is uiteraard in het belang van elke kandidaat. Met de toepassing van het OSS systeem in de genoemde assemblage taak heeft Senzer een nieuw ‘work sample’, die daarbij kan helpen.  Zo verzamelt het OSS veel data en is het mogelijk om de kwaliteit en werksnelheid van de verschillende handelingen te monitoren. In de toekomst zouden Senzer en TNO graag willen onderzoeken welke objectieve gegevens nodig zijn om de diagnose van kandidaten verder te verbeteren.

 

Lees meer over het Groei en Doorstroming project

Het project van Senzer maakt deel uit van een groter project op het gebied van groei en doorstroming. Lees meer over dit project bij werkontwikkel- en reguliere bedrijven. 

 

Meer weten over het Operator Support Systeem

Neem contact met ons op.

 

Goldschmeding Foundation

De Goldschmeding Foundation werkt aan een betere wereld waarin Mens, Werk en Economie met elkaar in balans zijn én elkaar versterken. Zij doen dit vanuit de overtuiging dat deze ontstaat als mensen elkaars belangen dienen.

 

* Een work sample is een voorbeeld van (een deel van) het werk dat een kandidaat gaat uitvoeren.

gerelateerde artikelen

Meer mensen aan het werk door Cognitieve Support Technologie

  • Cognitieve beperking
  • Cognitieve Support Technologie
  • Groei en doorstroming

Een app voor groenmedewerkers, beamer-geprojecteerde instructies en feedback voor assemblagemedewerkers, tablets met digitale werkinstructies voor onderhoudswerk en slimme brillen voor magazijnmedewerkers. Inmiddels zijn er in het land bij diverse SW-bedrijven pilots uitgevoerd met Cognitieve Support Technologie (CST). Wat weten we over deze technologie en moet deze breder worden ingezet? We vragen het Kim Kranenborg en Michiel de Looze, projectleiders/onderzoekers bij TNO.

Lees meer
Medewerker aan het werk met cognitieve support technologie

Senzer over groei en doorstroming inclusieve technologie

  • Groei en doorstroming
  • Operator Support System
  • TKI-LSH 2

Met de inzet van technologie kunnen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ook aan het werk. Inmiddels werken medewerkers bij reguliere werkgever VDL Parree met twee OSS-units. Waar moet je als werkbedrijf op letten bij de overstap van de mens mét technologie naar reguliere bedrijven? Wat zijn de drempels en de succesfactoren? En wat heeft Senzer zoal geleerd?

Lees meer
Cognitieve Support Technologie op de werkvloer

Technologie zet mensen in hun kracht en biedt de juiste ondersteuning

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • TKI-LSH 2

“Als we technologie toevoegen aan een werkproces kunnen mensen met een arbeidsbeperking bepaalde werkzaamheden en daarmee functies die ze voorheen niet of niet zelfstandig konden uitvoeren, opeens wel doen”, stelt Peter Brouwer. “Technologie zet mensen in hun kracht en biedt de juiste ondersteuning. Ze werken zonder begeleider, maar met een smart beamer of een app met artificial intelligence. Dat is de meerwaarde van inclusieve technologie en daarmee is het werk opeens wel economisch rendabel voor een werkgever.” Peter vertelt waarom de Goldschmeding Foundation zich inzet voor een inclusieve arbeidsmarkt.

Lees meer
Peter Brouwer in gesprek met een man

Inclusief werken in het groen met dé Groen-app

  • Artificial Intelligence
  • Groen app
  • TKI-LSH 2

Als techbedrijf je richten op inclusieve technologie. Anchiano zette deze stap door de introductie van de Groen-app. Lees meer over deze app en hoe Anchiano het ervaart om met inclusieve technologie aan de slag te gaan.

Lees meer
Medewerker Groen aan het werk met de Groen-app