ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Maak het niet zo ingewikkeld

Waarom maken we het zo moeilijk? Wie financiering voor een technologisch hulpmiddel nodig heeft om mee te kunnen doen op de werkvloer, belandt in een doolhof van regels, loketten en vinkjes. Je moet eerst een half jaar studeren voordat duidelijk is of in aanmerking komt voor een bril die teksten kan voorlezen of een systeem dat je spraak omzet in tekst.

  • Column

We zagen het in onze pilots met innovatieve technologische hulpmiddelen: dezelfde voorleesbril werd voor de één wél vergoed, voor de ander niet. Werk je regulier? UWV regelt het. Zit je in de bijstand of kom je uit de SW? Dan mag je naar de gemeente. En iedere gemeente hanteert weer haar eigen regeltjes. Leg dat maar eens uit aan iemand die gewoon zijn werk wil doen.

En dan de spraakherkenning. Je zou zeggen: handig hulpmiddel voor wie niet goed kan horen. Maar nee, het viel onder “hoormiddelen”. Dus hup, naar de zorgverzekeraar. Weer een ander loket, weer een ander vinkje.

Het wrange? De technologie ís er. Innovatief, creatief, klaar voor gebruik. Maar voordat je ermee aan de slag mag, moet je eerst door een doolhof waarvan de uitgang niet makkelijk te vinden is.

Gelukkig gloort er hoop. Er wordt serieus nagedacht over één loket. Over het aanpassen van regels zodat UWV moderne technologie gewoon kan vergoeden. Ook wordt er vanaf 1 oktober een subsidieregeling voor MKB-ers opengesteld waarvoor het niet uitmaakt of de werknemer al in dienst is en welke uitkeringsachtergrond de werknemer heeft. De subsidie is bedoeld voor aanschaf van een technologische toepassing om een (toekomstige) werknemer met een functionele beperking volwaardig mee te kunnen laten doen op de arbeidsmarkt. Zodat het arbeidspotentieel dat in Nederland aanwezig is ten volle benut wordt. Dus werkgevers en werknemers: grijp je kans!

Recente artikelen

Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

In moderne organisaties speelt technologie een grote rol bij bijna elke verandering. Nieuwe digitale systemen, apps, platforms of automatiseringsoplossingen worden vaak gepresenteerd als dé sleutel tot innovatie, efficiëntie en inclusie. Maar in de praktijk komt dat niet altijd uit. Implementaties stranden, systemen worden slechts gedeeltelijk gebruikt of leiden zelfs tot nieuwe vormen van uitsluiting. Dit roept de vraag op: bepaalt technologie hoe wij werken, of bepalen wij hoe technologie werkt? In deel 3 in deze reeks nemen we je mee naar het antwoord.

Lees meer
Technologie en menselijk handelen gaan hand in hand
Uitgelicht

AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak

  • AI
  • Schoonmaakbranche

Hoe verbind je ruim 2800 medewerkers met 51 verschillende nationaliteiten, verspreid over honderden locaties, met elkaar en met hun werkgever? Bij Novon Schoonmaak vonden ze een innovatieve oplossing: een digitale kloon van hun commercieel directeur Markku Weingärtner. Zijn AI-avatar spreekt medewerkers toe in hun eigen taal – van Nederlands tot Oekraïens – en maakt zo interne communicatie persoonlijker, duidelijker en inclusiever.

Lees meer
AI-cloning maakt communicatie effectiever én persoonlijker bij Novon Schoonmaak
Uitgelicht

Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken

  • Kijkje in de Keuken
  • Technohub
  • TINT

Marleen Braakhuis, projectleider van TINT West-Brabant, zag vanuit haar achtergrond in HR hoe belangrijk – en onderbelicht – inclusieve technologie is. Dus besloot ze zich erin te verdiepen en werd het zaadje voor TINT West-Brabant gepland. Inmiddels werkt TINT West-Brabant aan pilots, opleidingsmogelijkheden en praktijkonderzoeken. Met haar nuchtere instelling vormt Braakhuis een inspiratie met als motto: “gewoon beginnen”.

Lees meer
Kijkje in de Keuken bij TINT West-Brabant: over gewoon beginnen en impact maken

Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing

  • Implementatie
  • Inclusieve technologie

De term inclusieve technologie duikt steeds vaker op in gesprekken over arbeidsparticipatie, innovatie en sociale duurzaamheid. Terecht: technologie biedt enorme kansen om werk toegankelijker te maken voor mensen met een ondersteuningsvraag. Denk aan slimme werkplekaanpassingen, ondersteunende apps, eenvoudige gebruikersinterfaces of digitale hulpmiddelen die zelfredzaamheid vergroten. Maar hoe pak je dit nou aan?

Lees meer
Starten met inclusieve technologie: begin bij het vraagstuk, niet bij de oplossing

ASSA ABLOY en beamerprojecties: een goedgekeurde businesscase

  • Operator Support Systeem
  • TINT West-Brabant
  • Werkplekondersteunende technologie

Bij ASSA ABLOY worden de beamerprojecties van Arkite (een Operator Support Systeem) ingezet. Hierdoor kunnen medewerkers met een ondersteuningsvraag complexere assemblagewerkzaamheden uitvoeren. Dat levert winst op voor de medewerkers en voor de organisatie. Lees hoe Thom van Opstal - Head of Operations Opening Solutions Benelux dit aanpakte.

Lees meer
ASSA ABLOY en beamerprojecties: een goedgekeurde businesscase

Wat is digitale toegankelijkheidstechnologie?

  • Inclusieve technologie
  • Slimme bril

Voor mensen met een ondersteuningsvraag is de digitale wereld niet altijd zo toegankelijk als bedoeld. Terwijl digitalisering juist veel kansen biedt, zoals flexibel werken, minder reistijd en meer eigen regie. Digitale toegankelijkheidstechnologie zorgt ervoor dat iedereen deze voordelen ook écht kan benutten.

Lees meer
Wat is digitale toegankelijkheidstechnologie?