ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Pilots inclusieve technologie in circulaire sector

In de circulaire sector is er serieuze interesse in de toepassing van inclusieve technologie. TNO start daarom samen met Saxion en andere partners drie pilots. In deze pilots wordt gekeken hoe werkzaamheden in deze sector met technologie toegankelijker gemaakt kunnen worden. Michiel de Looze en Kim Kranenborg, onderzoekers bij TNO op het gebied van arbeidsondersteunende technologie, vertellen meer over de pilots die onderdeel zijn van een breder project gefinancierd door ZonMw.

  • Pilots
  • ZonMw
Pilots inclusieve technologie in circulaire sector

De drie pilots

Foenix

Foenix is een kringloopwinkel in Apeldoorn waar tweedehands goederen worden ingeleverd en gereedgemaakt voor de verkoop. De winkel ontvangt veel kleding, maar er zijn maar weinig mensen beschikbaar voor activiteiten als grof-sorteren, fijn-sorteren en het bepalen van de prijs. De personele bezetting is bovendien sterk wisselend en divers: o.a. asielzoekers, proefplaatsingen, mensen met een taakstraf, vrijwilligers. Dat maakt het inwerken en begeleiden van de mensen tijdrovend. Een combinatie van digitale taakondersteuning en vertaaltechnologie kan medewerkers helpen en begeleiders ontlasten. Dit wordt verder verkend in de pilot.

Circulus

Circulus is een afvalverwerkingsbedrijf dat onder meer hout verwerkt en hergebruikt tot nieuwe producten, zoals vogelhuisjes, snijplanken en meubels. In de houtwerkplaats werken veel mensen die een leerwerktraject volgen. De doorstroom van medewerkers is daardoor hoog. In de pilot wordt onderzocht hoe het inwerkproces van medewerkers efficiënter kan door de inzet van digitale werkinstructies voor het maken van producten en veiligheidsinstructies. Dit zou werkbegeleiders meer tijd geven voor persoonlijke begeleiding en medewerkers zelfstandiger maken.

Inclusief Groep & Ratio Electric

Bij Inclusief Groep worden onder andere oplaadkabels en stekkers voor elektrische auto’s gemaakt voor Ratio Electric. Volumes en aard van de producten wisselen regelmatig. Daarnaast is er veel doorstroom van personeel. Nieuwe medewerkers moeten ingewerkt worden en bestaande medewerkers moeten steeds nieuwe producten leren maken. Dit kost begeleiders veel tijd en maakt medewerkers afhankelijk van de begeleider. In de pilot wordt onderzocht welke technologie kan helpen en hoe er kan worden opgeschaald. Tijdens de pilot wordt gebruikgemaakt van een nieuw en gebruiksvriendelijk werkinstructieplatform, ontwikkeld door Werkzaak Rivierenland voor werkontwikkelbedrijven.

Aanpak van de pilots

De pilots vinden plaats bij bedrijven die actief zijn op het gebied van recycling en duurzaamheid. De Looze legt uit: “De circulaire sector groeit snel en er is een toenemende vraag naar personeel. Technologie kan hier een belangrijke rol in spelen. Met arbeidsondersteunende technologie kunnen nieuwe mensen worden ingewerkt, kan de kwaliteit en productiviteit worden verhoogd én kan werk toegankelijk worden gemaakt voor meer mensen met een ondersteuningsvraag. Een uitdaging in de circulaire industrie is dat productiestromen niet stabiel zijn, zoals in de maakindustrie. De producten en hoeveelheid die worden geproduceerd, veranderen vaak. Dat betekent dat de technologie moet passen bij onregelmatige wisselingen van het werkproces. Kranenborg voegt daaraan toe: “In de pilots kijken we vooral naar combinaties van verschillende soorten technologie, bijvoorbeeld digitale werkinstructies, inclusief de inzet van AI om de instructies snel te kunnen maken, in combinatie met vertaal- en tekst-naar-spraak technologie.”

Elke pilot bestaat uit verschillende fases. In de eerste fase worden de werkprocessen en de belangrijkste uitdagingen in kaart gebracht door middel van Canvas-sessies*. Vervolgens wordt met de bedrijven bekeken welke (combinaties van) technologieën ingezet kunnen worden. Daarna start de implementatiefase. De Looze benadrukt: “Het is vooral aan de werkgevers om de technologie te implementeren. TNO heeft in deze fase een coachende rol.”

Doel en doelgroep

Met het project wordt gemaakt hoe inclusieve technologie kan om het werk in de circulaire sector toegankelijk te maken voor meer mensen met een ondersteuningsvraag. Kranenborg: “Onze stakeholders zijn werkgevers, werkontwikkelbedrijven, professionals werkzaam bij werkgeversservicepunten en natuurlijk de mensen met een ondersteuningsvraag. Kennisoverdracht en bewustwording van de mogelijkheden en randvoorwaarden van de technologieën zijn essentieel voor de verdere uitrol ervan. Daarom werken we in dit project samen met TINT Apeldoorn, waar de verschillende stakeholders kennis kunnen maken met uiteenlopende vormen van technologie.”

Partners

Dit project wordt uitgevoerd met Hogeschool Saxion, TINT Apeldoorn, Foenix, Circulus, Kringloopcentrum Stilema, Lagemaat, Ratio Electric, Inclusief Groep, Lucrato en Werkcentrum VeluweStedendriehoek. De subsidie wordt verstrekt door ZonMw. Daarnaast is er een klankbordgroep ingesteld.

Blijf op de hoogte

De aankomende tijd zullen wij updates geven over het project via onze website. Wil je meer weten over inclusieve technologie? Neem contact met ons op.

 

* Met een canvassessie breng je in een dagdeel stapsgewijs in kaart welke technologie je nodig hebt. Wil je meer weten over Canvassessies? Lees dan hoe Werkzaak Rivierenland hier gebruik van maakte.

gerelateerde artikelen

Artificial Intelligence in het groen; werkbedrijf IJmond Werkt! over de Groen Werkt! App

  • Pilots
  • TKI-LSH

Sinds het begin van 2021 is IJmond Werkt! gestart met de pilot Groen Werkt! App. Voor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening bleek het een uitdaging om precies het gevraagde kwaliteitsniveau (niet lager, niet hoger) te leveren bij de verzorging van de plantsoenen. In de pilot wordt onderzocht hoe technologie hierin kan helpen. Hoe verloopt de pilot nu, hoe reageren medewerkers en waar lopen ze tegenaan?

Lees meer
Werkgroep IJmond werkt met iPad in het werkveld

Gegroeid in het werk met behulp van de Operator Support System

  • Inclusieve technologie
  • Operator Support System
  • Pilots

Christoffer werkt nu 7 jaar bij Senzer en was één van de eerste deelnemers aan de pilot Operator Support System (OSS) bij Senzer. Vanuit Senzer is hij gedetacheerd bij Dorel waar hij werkt aan de assemblage van autokinderstoeltjes. Rob Kerkhof is zijn werkleider. Hoe gaat het werken nu binnen Dorel na de pilot?

Lees meer
Christoffer aan het werk bij Dorel met OSS

IJmond Werkt! onderzoekt of technologie medewerkers van de groenvoorziening kan ondersteunen

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • TKI-LSH

Voor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening van IJmond Werkt! is het uitdagend een bepaald beoogd kwaliteitsniveau (niet te veel, niet te weinig) te handhaven bij de verzorging van de plantsoenen. Kan technologie ze hierbij ondersteunen? IJmond Werkt! onderzoekt dit in samenwerking met TNO. Deze pilot maakt deel uit van een groter programma van TNO, dat mede mogelijk wordt gemaakt door TKI en Goldschmeding Foundation.

Lees meer
Medewerkster IJmond werkt met de GroenApp

Pilot: visueel beperkten helpen aan een baan door middel van technologie

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • Smart glasses

De pilot is voortgekomen uit het ‘Start Up in Residence’ programma van de gemeente Den Haag. Hiermee biedt de gemeente een aantrekkelijke omgeving aan ondernemers die zich richten op maatschappelijke en technologische innovaties met internationale impact. Ondernemers is gevraagd om hun beste idee voor een maatschappelijk vraagstuk in te dienen. Voor Sociale Zaken en DenHaag Werkt is gekozen voor ‘mens en techniek op de werkvloer’: bedenk en ontwikkel innovatieve toepassingen waardoor uitkeringsgerechtigden met een fysieke of mentale beperking, minder beperkt zijn en sneller actief zijn op de arbeidsmarkt. Kees Verhulst en Olaf Morel zijn namens Den Haag Werkt betrokken bij dit programma. Van beeld naar spraak bij een visuele beperking Het beste idee kwam van Envision Technologies. Zij ontwikkelden een tool in de vorm van een app en een bril, die mensen met een visuele handicap helpt de visuele wereld te vertalen in sprekende gehoor oplossingen. Doel van de pilot is om het idee verder te ontwikkelen en de mogelijkheden bij uitkeringsgerechtigden met een visuele beperking en eventuele werkgevers te onderzoeken. Dit moet uiteindelijk leiden tot een werkbaar ‘prototype dienst’ die SZW/Den Haag Werkt gaat inzetten. De afgelopen maanden zijn medewerkers van Den Haag Werkt in samenwerking met Envision technologies druk geweest met kandidaten begeleiden met de tooling; de Envision App en slimme bril. De pilot is gestart met 10 kandidaten die met verschillende niveaus van visuele beperkingen te maken hebben. Dit zijn kandidaten die in een uitkeringssituatie zitten of werk hebben bij de social werkvoorziening. Ook een niet uitkeringsgerechtigde wilde graag meedoen. Ze zei: ‘Deze app en de bril kunnen mijn leven voorgoed gaan veranderen.’ Opbrengsten tot nu toe: Deelnemers kunnen hun huidige werk efficiënter uitvoeren; Deelnemers kunnen gemakkelijk een training of studie volgen; De tool draagt bij aan zelfvertrouwen en geluk, waardoor men ook eerder durft te solliciteren. Leerpunten uit deze pilot: Grotere afhankelijkheid van internetverbinding vanwege gebruik app en bril; Vooraf zoveel mogelijke hindernissen wegnemen: belang van uitleg en tips bij gebruik app en bril; Instant text mogelijkheden op app nog beperkt; Technische hick ups verbeteren met inzet van hulplijn/support. Vervolgstappen pilot: Kwalitatieve en kwantitatieve data/ opbrengsten verzamelen en analyseren; Voorjaar 2021 eindpresentatie. Deel jouw verhaal Pilot van jouw bedrijf ook op www.inclusievetechnologie.nl of heb je iets anders interessant te delen op het snijvlak inclusie en technologie. Neem contact met ons op.

Lees meer
Afbeelding: visueel beperkte gebruikt app op het treinstation.