ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Werkzaak Rivierenland zet voorleespen in: klein hulpmiddel met impact

Tijdens het TINK Cedris webinar van 8 november 2022 nam Werkzaak Rivierenland de deelnemers mee over de inzet van de voorleespen.

Werkzaak Rivierenland zet voorleespen in: klein hulpmiddel met impact

Voorleespen

Binnen de CTI Challenge is Werkzaak Rivierenland aan de slag gegaan met de voorleespen. Deze pen leest voor wat er op papier, scherm of telefoon staat. Ontworpen voor mensen met een visuele beperking. Een interessante technologie die ook aantrekkelijk lijkt voor verschillende doelgroepen.

Doelgroepen

  • Mensen met een visuele beperking
  • Mensen die laaggeletterd zijn
  • Mensen met NAH, niet aangeboren hersenletsel

De voorleespen wordt ingezet om het werk voor mensen toegankelijker te maken.

Toepassingen

Een werknemer met niet aangeboren hersenletsel heeft de voorleespen gebruikt bij het invullen van een formulier voor een fietsplan. Zonder de voorleespen lukte dit niet.
Een andere werknemer die laaggeletterd is heeft de pen privé uitgeprobeerd. Zo heeft de werknemer voor het eerst een boek uitgelezen. Werknemers zijn enthousiast over de mogelijkheden.

Voordelen voorleespen

  • Eenvoudig hulpmiddel; snel te gebruiken
  • Toepasbaar op tekst op papier, scherm en telefoon
  • Mensen worden meer zelfredzaam, zelfstandigheid neemt toe. Dit geldt zowel voor op het werk als privé.

Nadelen voorleespen

  • Interpretatie kan soms lastig zijn. Bijvoorbeeld als een spreadsheet wordt getoond daarna alle kolommen worden voorgelezen.

Vervolg

Werkzaak Rivierenland heeft nu een voorleespen aangeschaft die door werknemers zowel zakelijk als privé kan worden uitgeprobeerd. Zo is het laagdrempelig toegankelijk voor werknemers.

gerelateerde artikelen

OR heeft belangrijke rol bij inclusie en technologie

  • OR
  • Technologie

Kansen en gevolgen van technologie Steeds meer organisaties zien welke kansen slimme technologie biedt om de inzetbaarheid van mensen met een beperking te verbeteren. En daarmee ook de kansen op regulier passend werk. Om die kansen voor inzetbaarheid en inclusie te onderzoeken en kennis daarover te delen, zijn Kenniscentrum Inclusieve en Sociale werkgelegenheid en TNO de Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT) gestart. KIT heeft bijvoorbeeld pilots ondersteund bij Amfors, Senzer en UW. Minder bekend is welke gevolgen de invoering van technologie heeft op het werk. Vaak veel meer dan je vooraf kunt bedenken. Daarom is het voor de OR belangrijk al vanaf het begin betrokken te zijn bij technologische veranderingen op de werkvloer. Op de medezeggenschapsdag in oktober konden OR-leden hier een workshop over volgen. Maar ook voor OR-leden die er niet bij waren en voor werkgevers is het handig hier meer over te weten. Technologie is voor OR geen vanzelfsprekend agendapunt Het gebeurt niet vaak dat de OR het thema technologie zelf op de agenda zet van het OR-overleg. Maar ook de directeur of bestuurder doet dit meestal niet. Pas als in de praktijk de gevolgen van de technologie voor het werk duidelijk worden, trekt de OR soms aan de bel. Terwijl er veel wettelijke bevoegdheden zijn om als OR een proactieve rol te spelen bij de invoering van technologie. En er is een groot belang om er vroeg bij te zijn. Belang van technologie voor de OR De invoering van technologie lijkt soms een onderwerp voor techneuten en engineers. Maar technologie heeft vaak ingrijpende gevolgen voor de taken, functies, werkbelasting, het werkplezier en de noodzaak tot om- of bijscholing. Belangrijk is te beseffen dat technologische ontwikkeling niet iets is wat een organisatie overkomt, maar dat het een ontwikkeling is waarin een bedrijf bewuste en onbewuste keuzes maakt. En daarom is het goed om als OR er vanaf het begin bij te zijn om mee te kunnen praten over die keuzes. Vragen die de OR daarbij kan stellen, zijn bijvoorbeeld: Wat is het doel van de invoering van technologie? Is dat efficiency en kwaliteitsverbetering of (ook) het werk toegankelijker maken voor mensen met een beperking? Verdwijnen er functies of taken, of komen er ook bij? En wat betekent dat voor het huidige personeel? Is er noodzaak tot scholing? In veel nieuwe technologie wordt gebruikgemaakt van data. Wat betekent dit voor de privacy van medewerkers? Tips voor OR en werkgevers Het is goed om je als OR te laten voorlichten door specialisten, zoals wetenschappers en arbodeskundigen van binnen en buiten de organisatie. Zo kun je een goed beeld vormen van de kansen en bedreigingen van technologie en de vragen die je als OR kan stellen. Organiseer bijvoorbeeld scholing over dit onderwerp voor de OR. Betrek ook de achterban in je organisatie. Voor werkgevers is het eveneens belangrijk de OR actief te laten meedenken. Als een werkgever medewerkers niet goed betrekt bij de invoering van technologie, is het risico dat de medewerkers deze nieuwe technologie niet of onvoldoende gebruiken. Dit blijkt uit onderzoek. Meer weten? Bekijk de presentatie ‘Inclusie en Technologie, kans of bedreiging en de rol van OR’ Lees de ‘Handreiking voor ondernemingsraden: technologische ontwikkelingen en rol ondernemingsraad’ van de SER. Voor vragen kun je contact opnemen met Bruno Fermin, projectleider SBCM. E: [email protected] T: 06 127 867 01  

Lees meer

Meer mensen aan het werk door inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Whitepaper

Vorige week donderdag verscheen de whitepaper ‘Meer mensen aan het werk door inclusieve technologie?’ van TNO. Er wordt onderscheid gemaakt op basis van vijf categorieën. Kennis en innovatie van doorslaggevend belang Werk is heel belangrijk voor mensen. Het biedt bestaanszekerheid, uitdaging en zingeving. Maar het is lang niet voor iedereen weggelegd om aan het werk te komen of aan het werk te blijven, zelfs niet in tijden van economische voorspoed. Om arbeidsparticipatie en duurzame inzetbaarheid van mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie te verbeteren zijn kennis en innovatie van doorslaggevend belang. Innovatieve technologie kan hieraan bijdragen. De technologie is er vaak al, maar toepassingen zijn niet of nauwelijks afgestemd op de specifieke behoeften van bepaalde doelgroepen. Juist die afstemming is cruciaal, wil technologie meer kwetsbare mensen aan het werk helpen én houden. Welke mogelijkheden biedt nieuwe technologie? Technologie biedt mogelijkheden om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te ondersteunen over het gehele spectrum, van het zoeken naar werk tot duurzaam aan het werk blijven. De centrale vraag in de whitepaper is dan ook: Welke mogelijkheden biedt nieuwe technologie voor kwetsbare groepen die aan het werk willen of die hun werk moeten zien te behouden? Het beantwoorden van deze vraag begint niet bij technologie, maar bij de werkzoekenden en werkenden die het lastig hebben. De publicatie bespreekt in hoofdlijnen de drempels die mensen ervaren en de vormen van zogenaamde inclusieve technologie die daarbij zouden kunnen helpen.

Lees meer

Hoe een exoskelet je naar je pensioen brengt

  • Exoskelet
  • Zware beroepen

Nieuwe technologieën zoals een exoskelet kunnen nieuwe banen creëren of zorgen voor duurzame inzetbaarheid van werknemers.

Lees meer

Ervaringen van de Oesterbank: 'waar vroeger schaamte was, is nu trots’

  • Lichamelijke beperking
  • Oesterbank
  • Psychische beperking

 Nadat Oesterbank een groot deel van de productie verloor aan lagelonenlanden door de economische crisis, stonden zij voor een grote uitdaging. Dit leidde tot een nieuwe strategie met de inzet van technologie als een belangrijk onderdeel. Van grote naar kleine seriegroottes Oesterbank werkte jarenlang voor de automobielindustrie. Door de economische crisis verloren zij de massaproductie aan lagelonenlanden. ‘Er moest gezocht worden naar nieuwe markten’, vertelt Luc Rosseel, algemeen directeur van Oesterbank, ‘We hebben er toen voor gekozen om ons te gaan specialiseren in een deel van de markt dat door ons type bedrijven steeds geweigerd werd: kleine seriegroottes’. Om daar met de medewerkers van Oesterbank succesvol in te opereren was automatisering en toepassing van technologische hulpmiddelen noodzakelijk. ‘Voorheen werkten we alleen met lange seriegroottes. Dat hield in dat we een product voor minimaal 4 jaar produceerden’, vertelt Rosseel, ‘Tegenwoordig gaat het soms om opdrachten van slechts 2 uur werk. Dat is een groot verschil. Met de inzet van technologie kunnen wij complex werk vereenvoudigen en de bevoorrading volledig automatiseren’. Op die manier maakt Oesterbank het schakelen tussen producties voor de medewerkers zo simpel mogelijk. Een diversiteit aan technologieën Oesterbank werkt met verschillende technologieën om het werk toegankelijk te maken voor de medewerkers. Ze maken gebruik van automatische orderpicking via Drop-to-Light en Pick-to-Light-systemen. Die techniek is vergelijkbaar met de Operator Support Systemen die onder meer bij Senzer en Amfors in Nederland worden ingezet. Via rollerbanen worden goederen op een efficiënte en snelle manier van punt a naar b verstuurd. Dat scheelt veel tijd. ‘Computers registreren alles bij Oesterbank’, vertelt Rosseel, ‘Alles gaat via scanning, dus niets hoeft gelezen of geschreven te worden.’ Schermen op de werkvloer tonen aan of de productie volgens planning verloopt. Dat vergroot de betrokkenheid van de medewerkers. Daarnaast maakt Oesterbank gebruik van veel ergonomische toepassingen. Medewerkers worden ontlast van fysiek zwaar werk door bijvoorbeeld de kanteltafel of de overheveltafel. Hierdoor houden medewerkers het werk langer vol. Niet alleen dagelijks, maar ook de rest van hun loopbaan. ‘Sociale werkbedrijven zijn het kenniscentrum voor aangepaste arbeid’ Binnen Oesterbank is innovatie inmiddels een dagelijkse opdracht. Volgens Rosseel is het een noodzaak om hierin te investeren: ‘Sociale werkbedrijven zijn een kenniscentrum voor aangepaste arbeid en/of aangepaste processen. Zij moeten dan ook actuele kennis in huis hebben van de mogelijkheden’. De inzet op innovatie heeft bij Oesterbank inmiddels geleid tot een verdubbeling van het aantal arbeidsplaatsen. In de regio wordt Oesterbank beschouwd als een regulier bedrijf vanwege de geleverde kwaliteit. ‘Medewerkers ervaren de vooruitgang’ In het begin voelde de inzet op nieuwe technologie voor de medewerkers als een bedreiging. ‘We hebben een bedrijfspsychologe ingehuurd die iedere week met de medewerkers keek naar het nut van de automatisering. De werking werd toegelicht en er werd uitgelegd wie wat ging doen en wie waar terechtkwam’, vertelt Rosseel, ‘We ervaren nu dat de medewerkers het waarderen als er bezoekers langskomen. Daar waar vroeger schaamte was, is nu trots.’ De medewerkers ervaren de vooruitgang. De werkvoorwaarden zijn verbeterd en de salarissen zijn gestegen. Daarnaast hebben de medewerkers meer zelfrespect, meer betrokkenheid bij het bedrijf en zijn ze vitaler. Rosseel: ‘Ze zouden het ons kwalijk nemen als we nu terug zouden gaan naar de oude situatie’. Ondertussen is innovatie zover ingeburgerd dat de medewerkers zelf met suggesties komen om bepaalde activiteiten te innoveren of te automatiseren. Kijk voor meer informatie over Oesterbank op Oesterbank.be.  

Lees meer