ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Werkzaak Rivierenland zet voorleespen in: klein hulpmiddel met impact

Tijdens het TINK Cedris webinar van 8 november 2022 nam Werkzaak Rivierenland de deelnemers mee over de inzet van de voorleespen.

Werkzaak Rivierenland zet voorleespen in: klein hulpmiddel met impact

Voorleespen

Binnen de CTI Challenge is Werkzaak Rivierenland aan de slag gegaan met de voorleespen. Deze pen leest voor wat er op papier, scherm of telefoon staat. Ontworpen voor mensen met een visuele beperking. Een interessante technologie die ook aantrekkelijk lijkt voor verschillende doelgroepen.

Doelgroepen

  • Mensen met een visuele beperking
  • Mensen die laaggeletterd zijn
  • Mensen met NAH, niet aangeboren hersenletsel

De voorleespen wordt ingezet om het werk voor mensen toegankelijker te maken.

Toepassingen

Een werknemer met niet aangeboren hersenletsel heeft de voorleespen gebruikt bij het invullen van een formulier voor een fietsplan. Zonder de voorleespen lukte dit niet.
Een andere werknemer die laaggeletterd is heeft de pen privé uitgeprobeerd. Zo heeft de werknemer voor het eerst een boek uitgelezen. Werknemers zijn enthousiast over de mogelijkheden.

Voordelen voorleespen

  • Eenvoudig hulpmiddel; snel te gebruiken
  • Toepasbaar op tekst op papier, scherm en telefoon
  • Mensen worden meer zelfredzaam, zelfstandigheid neemt toe. Dit geldt zowel voor op het werk als privé.

Nadelen voorleespen

  • Interpretatie kan soms lastig zijn. Bijvoorbeeld als een spreadsheet wordt getoond daarna alle kolommen worden voorgelezen.

Vervolg

Werkzaak Rivierenland heeft nu een voorleespen aangeschaft die door werknemers zowel zakelijk als privé kan worden uitgeprobeerd. Zo is het laagdrempelig toegankelijk voor werknemers.

gerelateerde artikelen

Wat is cognitieve support technologie?

  • Cognitieve Support Technologie

Inclusieve technologie omvat een breed scala aan toepassingen. Wat valt er precies onder? Om die vraag te beantwoorden, belichten we de verschillende soorten inclusieve technologie. Deze keer leggen we uit wat cognitieve support technologie (CST) inhoudt.

Lees meer
Wat is cognitieve support technologie?

Victor van Dinten over navigatie in gebouwen door naext

  • Meet the Maker
  • naext

Hoe kan je de kennis over navigatiekaarten in parkeergarages inzetten om maatschappelijke impact te maken? Victor van Dinten deed dat door naext op te richten. Waar de meeste navigatieapps, zoals Google Maps, stoppen zodra je bij het gebouw bent aangekomen, gaat naext een stap verder. Dit platform maakt de binnenkant van gebouwen toegankelijker voor mensen met een ondersteuningsvraag, door alle instructies te geven die je nodig hebt om op een stressvrije manier de weg te vinden.

Lees meer
Foto van de oprichter van naext, Victor van Dinten

Digitale werkinstructies bij maatwerkbedrijf Mariasteen

  • Cognitieve Support Technologie
  • Digitale werkinstructies

Bij Mariasteen in België maken ze gebruik van digitale werkinstructies. Er zijn verschillende aanbieders van platformen, maar bij Mariasteen koos men voor Axele on-the-job van Axians. Een platform dat eenvoudig te begrijpen is en waar iedereen mee aan de slag kan. An Defossez, Diensthoofd methodedienst, en Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen en digitalisering, vertellen over de keuze voor het platform, de voordelen en de reacties van medewerkers op deze technologie.

Lees meer
Gebruiker is aan het werk en ziet op tabblad digitale werkinstructies.

Terugblik: De kracht van communicatie support technologie

  • Communicatie support technologie
  • TINK open café
  • TINT

Hoe zorg je er als werkgever voor dat nieuwkomers of mensen met een auditieve beperking op een veilige, duurzame kunnen samenwerken? Communicatie support technologie is hier een oplossing voor. In TINK Open Café nam TINT Apeldoorn de deelnemers mee met de verschillende technologieën en praktijkvoorbeelden. Lees hier de terugblik.

Lees meer