ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsEventsWat wij doenKIT

Pilots inclusieve technologie in circulaire sector

In de circulaire sector is er serieuze interesse in de toepassing van inclusieve technologie. TNO start daarom samen met Saxion en andere partners drie pilots. In deze pilots wordt gekeken hoe werkzaamheden in deze sector met technologie toegankelijker gemaakt kunnen worden. Michiel de Looze en Kim Kranenborg, onderzoekers bij TNO op het gebied van arbeidsondersteunende technologie, vertellen meer over de pilots die onderdeel zijn van een breder project gefinancierd door ZonMw.

  • Pilots
  • ZonMw
Medewerker zit aan een houten tafel. Op de tafel ligt een product dat in elkaar gezet moet worden. Naast het product staat een tabblad. Op het tabblad zijn werkinstructies te zien die uitleggen hoe de medewerker het product in elkaar moet zetten. Deze werkinstructies zijn gemaakt met de software van DIWI.

De drie pilots

Foenix

Foenix is een kringloopwinkel in Apeldoorn waar tweedehands goederen worden ingeleverd en gereedgemaakt voor de verkoop. De winkel ontvangt veel kleding, maar er zijn maar weinig mensen beschikbaar voor activiteiten als grof-sorteren, fijn-sorteren en het bepalen van de prijs. De personele bezetting is bovendien sterk wisselend en divers: o.a. asielzoekers, proefplaatsingen, mensen met een taakstraf, vrijwilligers. Dat maakt het inwerken en begeleiden van de mensen tijdrovend. Een combinatie van digitale taakondersteuning en vertaaltechnologie kan medewerkers helpen en begeleiders ontlasten. Dit wordt verder verkend in de pilot.

Circulus

Circulus is een afvalverwerkingsbedrijf dat onder meer hout verwerkt en hergebruikt tot nieuwe producten, zoals vogelhuisjes, snijplanken en meubels. In de houtwerkplaats werken veel mensen die een leerwerktraject volgen. De doorstroom van medewerkers is daardoor hoog. In de pilot wordt onderzocht hoe het inwerkproces van medewerkers efficiënter kan door de inzet van digitale werkinstructies voor het maken van producten en veiligheidsinstructies. Dit zou werkbegeleiders meer tijd geven voor persoonlijke begeleiding en medewerkers zelfstandiger maken.

Inclusief Groep & Ratio Electric

Bij Inclusief Groep worden onder andere oplaadkabels en stekkers voor elektrische auto’s gemaakt voor Ratio Electric. Volumes en aard van de producten wisselen regelmatig. Daarnaast is er veel doorstroom van personeel. Nieuwe medewerkers moeten ingewerkt worden en bestaande medewerkers moeten steeds nieuwe producten leren maken. Dit kost begeleiders veel tijd en maakt medewerkers afhankelijk van de begeleider. In de pilot wordt onderzocht welke technologie kan helpen en hoe er kan worden opgeschaald. Tijdens de pilot wordt gebruikgemaakt van een nieuw en gebruiksvriendelijk werkinstructieplatform, ontwikkeld door Werkzaak Rivierenland voor werkontwikkelbedrijven.

Aanpak van de pilots

De pilots vinden plaats bij bedrijven die actief zijn op het gebied van recycling en duurzaamheid. De Looze legt uit: “De circulaire sector groeit snel en er is een toenemende vraag naar personeel. Technologie kan hier een belangrijke rol in spelen. Met arbeidsondersteunende technologie kunnen nieuwe mensen worden ingewerkt, kan de kwaliteit en productiviteit worden verhoogd én kan werk toegankelijk worden gemaakt voor meer mensen met een ondersteuningsvraag. Een uitdaging in de circulaire industrie is dat productiestromen niet stabiel zijn, zoals in de maakindustrie. De producten en hoeveelheid die worden geproduceerd, veranderen vaak. Dat betekent dat de technologie moet passen bij onregelmatige wisselingen van het werkproces. Kranenborg voegt daaraan toe: “In de pilots kijken we vooral naar combinaties van verschillende soorten technologie, bijvoorbeeld digitale werkinstructies, inclusief de inzet van AI om de instructies snel te kunnen maken, in combinatie met vertaal- en tekst-naar-spraak technologie.”

Elke pilot bestaat uit verschillende fases. In de eerste fase worden de werkprocessen en de belangrijkste uitdagingen in kaart gebracht door middel van Canvas-sessies*. Vervolgens wordt met de bedrijven bekeken welke (combinaties van) technologieën ingezet kunnen worden. Daarna start de implementatiefase. De Looze benadrukt: “Het is vooral aan de werkgevers om de technologie te implementeren. TNO heeft in deze fase een coachende rol.”

Doel en doelgroep

Met het project wordt gemaakt hoe inclusieve technologie kan om het werk in de circulaire sector toegankelijk te maken voor meer mensen met een ondersteuningsvraag. Kranenborg: “Onze stakeholders zijn werkgevers, werkontwikkelbedrijven, professionals werkzaam bij werkgeversservicepunten en natuurlijk de mensen met een ondersteuningsvraag. Kennisoverdracht en bewustwording van de mogelijkheden en randvoorwaarden van de technologieën zijn essentieel voor de verdere uitrol ervan. Daarom werken we in dit project samen met TINT Apeldoorn, waar de verschillende stakeholders kennis kunnen maken met uiteenlopende vormen van technologie.”

Partners

Dit project wordt uitgevoerd met Hogeschool Saxion, TINT Apeldoorn, Foenix, Circulus, Kringloopcentrum Stilema, Lagemaat, Ratio Electric, Inclusief Groep, Lucrato en Werkcentrum VeluweStedendriehoek. De subsidie wordt verstrekt door ZonMw. Daarnaast is er een klankbordgroep ingesteld.

Blijf op de hoogte

De aankomende tijd zullen wij updates geven over het project via onze website. Wil je meer weten over inclusieve technologie? Neem contact met ons op.

 

* Met een canvassessie breng je in een dagdeel stapsgewijs in kaart welke technologie je nodig hebt. Wil je meer weten over Canvassessies? Lees dan hoe Werkzaak Rivierenland hier gebruik van maakte.

gerelateerde artikelen

Meer mensen met een beperking aan het werk bij reguliere werkgevers met Cognitieve Support Technologie

  • Cognitieve Support Technologie
  • ZonMw

Complexiteit van werk is voor veel mensen met een arbeidsbeperking een drempel om aan het werk te komen. Cognitieve Support Technologie (CST) kan deze drempel wegnemen, maar onbekendheid met CST bij werkgevers, WSPs en cliënten staat een brede invoering van CST in de weg. In het programma van ZonMw gaan we in verschillende pilots onderzoeken hoe cognitieve support technologie (bijv via tablets) meer mensen met een kwetsbare positie mooier, complexer werk werk kunnen verrichten.

Lees meer
Cognitieve Support Technologie op de werkvloer

Technologie zet mensen in hun kracht en biedt de juiste ondersteuning

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • TKI-LSH 2

“Als we technologie toevoegen aan een werkproces kunnen mensen met een arbeidsbeperking bepaalde werkzaamheden en daarmee functies die ze voorheen niet of niet zelfstandig konden uitvoeren, opeens wel doen”, stelt Peter Brouwer. “Technologie zet mensen in hun kracht en biedt de juiste ondersteuning. Ze werken zonder begeleider, maar met een smart beamer of een app met artificial intelligence. Dat is de meerwaarde van inclusieve technologie en daarmee is het werk opeens wel economisch rendabel voor een werkgever.” Peter vertelt waarom de Goldschmeding Foundation zich inzet voor een inclusieve arbeidsmarkt.

Lees meer
Peter Brouwer in gesprek met een man

Terugblik TINK Cedris: betrek je medewerkers vanaf het begin bij inzet technologie

  • Inclusieve technologie
  • Pilots
  • TINK

Op 7 december organiseerde KIT voor Cedris leden het TINK webinar: inclusieve technologie in de praktijk. We vroegen Kim Kranenborg en Ellen Wilschut, onderzoekers bij TNO de deelnemers mee te nemen in de ervaringen die zijn opgedaan in een programma over inzet van inclusieve technologie bij sociale werkbedrijven. De sociale werkbedrijven die vanaf het begin betrokken zijn bij KIT, Tomingroep, IJmond Werkt en Inclusief Groep vertelden over hun ervaring met inclusieve technologie. Lees hier de samenvatting van de bijeenkomst.

lees meer
Smart beamer bij Inclusief Groep

Artificial Intelligence in het groen; werkbedrijf IJmond Werkt! over de Groen Werkt! App

  • Pilots
  • TKI-LSH

Sinds het begin van 2021 is IJmond Werkt! gestart met de pilot Groen Werkt! App. Voor de medewerkers werkzaam bij de groenvoorziening bleek het een uitdaging om precies het gevraagde kwaliteitsniveau (niet lager, niet hoger) te leveren bij de verzorging van de plantsoenen. In de pilot wordt onderzocht hoe technologie hierin kan helpen. Hoe verloopt de pilot nu, hoe reageren medewerkers en waar lopen ze tegenaan?

Lees meer
Werkgroep IJmond werkt met iPad in het werkveld