Kunnen we met behulp van technologie de inzetbaarheid en leerbaarheid van medewerkers vergroten? De Amfors Groep heeft dit in samenwerking met Metafors uitgetest in een pilot.
Amfors en Metafors
De Amfors Groep is het sociale werkvoorzieningsbedrijf van de gemeenten Amersfoort, Soest, Baarn, Leusden, Bunschoten-Spakenburg en Soest. Amfors werkt samen met het bedrijf Metafors: gespecialiseerd in metaalbewerking en elektromontage. Voor een van hun klanten maakt Metafors Led verlichting armaturen voor openbare ruimten.
De pilot
Veel medewerkers met een cognitieve arbeidsbeperking bij Metafors hebben moeite met het aanleren, onthouden en foutloos uitvoeren van assemblagetaken. In een pilot is getest of het zogeheten Operator Support Systeem (OSS) kan helpen om hun leercurve te versnellen en de kwaliteit en snelheid van hun productie te verhogen. Dit systeem projecteert via een smart beamer werkinstructies op de werkplek zodat medewerkers stap voor stap door het assemblagesysteem worden geleid. Het systeem grijpt in bij fouten.
In de pilot hebben Amfors en Metafors voor een voorbeeldproduct een proefcel neergezet en getest om te kijken in welke mate de inzetbaarheid en leerbaarheid van medewerkers hierdoor wordt vergroot.
De pilot is een opstap naar het ‘Inclusive Fieldlab’ dat Amfors en Metafors willen opzetten. Het ‘Inclusive Fieldlab’ is een technische proeftuin en opleidingscentrum voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In deze praktijk testomgeving worden medewerkers in productie met nieuwe technologie (‘assistive technology’ of Operator Support) ondersteund voor het goed en effectief aanleren en uitvoeren van complexe taken. Zo moet de inzet en doorstroom van medewerkers naar reguliere bedrijven worden vergroot.
Resultaten
Uit de pilot is gebleken dat medewerkers met OSS meer en complexere taken aan kunnen met minder persoonlijke begeleiding, dan bij hetzelfde werk zonder OSS. Ook wordt de leertijd aanzienlijk verkort. Het resultaat is dat de productiviteit snel toeneemt, het aantal fouten afneemt en de medewerkers bovendien ook meer plezier hebben in het werk.
De pilotperiode was te kort om het effect op de persoonlijke groei van medewerkers te onderzoeken. Maar de ervaringen van de testdeelnemers en hun begeleiders wijzen erop dat het zelfvertrouwen toe kan nemen doordat de medewerkers zelfstandiger kunnen werken met minder begeleiding. Eén van de begeleiders in de pilot zei: ‘Een test van 1-2 uur levert medewerkers al meer zelfwaarde op.’
Gerelateerde artikelen
Innoveren is falen en weer doorgaan
Inclusieve technologie
TINK
Speciaal voor Cedris leden organiseerde KIT op 29 maart een TINK Cedris sessie. Met als onderwerp: geleerde lessen bij inzet van 4 inclusieve technologieën. Een interessante sessie waarin werkbedrijf Amfors (Inclusive Fieldlab) de deelnemers meenam in waarom zij inzet op nieuwe technologie en de lessen die zij tot nu toe heeft opgedaan.
Moeilijk werk makkelijker maken met kennis van technologie
Inclusieve Engineering Faciliteit
Inclusieve technologie
KIT organiseerde speciaal voor Cedris-leden dinsdag 15 februari een TINK Cedris webinar, met als onderwerp: ‘co-creatie en implementatie van toegepaste technologische innovatie’. Een inspirerende sessie waarin Bart Neels van 4Werk uit België en Liese van Oort en Roland van Kraaij van Senzer deelnemers meenamen in hun ervaringen. Lees de uitgebreide terugblik.
We noteerden een aantal inspirerende uitspraken: ‘Technologie maakt werk mogelijk of beter toegankelijk. Het verhoogt de kwaliteit van het werk, of de autonomie van de werknemer. Deze ontwikkelingen laten zien dat inclusiviteit prima samen kan gaan met bedrijfsmatigheid. Maar vooral: dat technologie mensen kan helpen hun talenten te benutten.’
‘Met inzet van technologie ga je kijken naar de mogelijkheden, zorgen voor extra kracht en ondersteuning, aanpassen van de werkvloer. Daar liggen kansen. Dan kan een slechthorende opeens wel meedoen aan een grotere vergadering. Dan kan een slechtziende een tekst lezen terwijl zij niet aan haar vaste werkplek zit. Dan is het voor iemand met verminderde spierkracht mogelijk om de armen te gebruiken zoals dat nodig is in zijn vak – lasser of tuinman.’ En ook: ‘Technologische innovatie komt ten goede aan de werknemer, het bedrijf en de samenleving als geheel. Het is in aller belang dat iedereen zijn talenten kan inzetten. Zich waardevol kan voelen. Mee kan doen. Welvaart gaat hand in hand met welzijn.’
Deze woorden van de minister ervaren we als Kennisalliantie Inclusie en Technologie als een steun in de rug. Samen met CTI (Coalitie Technologie voor Inclusie) maken we ons sterk voor het toepassen en ontwikkelen van nieuwe technologie, zodat de baankansen voor mensen met een arbeidsbeperking toenemen. We nemen sociale werkbedrjiven en ondernemers mee in de mogelijkheden; ondernemers krijgen daarmee toegang tot getalenteerde mensen. Op naar een inclusieve arbeidsmarkt.
Hoe meet je zelfeffectiviteit bij mensen met een cognitieve beperking?
Inclusieve technologie
Meetinstrument
TNO
Mensen met een cognitieve beperking kunnen een minder ontwikkeld taal- en conceptueel denkvermogen hebben. Dit maakt vragenlijstenonderzoek bij deze doelgroep vaak uitdagend. TNO ontwikkelde samen met Game Solutions Lab een toegankelijk meetinstrument dat goed aansluit bij deze mensen én veranderingen door de tijd heen kan meten. Zoals bij de inzet van inclusieve technologie. Sociaal bestek besteedde hier aandacht aan.