ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Smart beamer bij Amfors

Kunnen we met behulp van technologie de inzetbaarheid en leerbaarheid van medewerkers vergroten? De Amfors Groep heeft dit in samenwerking met Metafors uitgetest in een pilot.

Amfors en Metafors

De Amfors Groep is het sociale werkvoorzieningsbedrijf van de gemeenten Amersfoort, Soest, Baarn, Leusden, Bunschoten-Spakenburg en Soest. Amfors werkt samen met het bedrijf Metafors: gespecialiseerd in metaalbewerking en elektromontage. Voor een van hun klanten maakt Metafors Led verlichting armaturen voor openbare ruimten.

De pilot

Veel medewerkers met een cognitieve arbeidsbeperking bij Metafors hebben moeite met het aanleren, onthouden en foutloos uitvoeren van assemblagetaken. In een pilot is getest of het zogeheten Operator Support Systeem (OSS) kan helpen om hun leercurve te versnellen en de kwaliteit en snelheid van hun productie te verhogen. Dit systeem projecteert via een smart beamer werkinstructies op de werkplek zodat medewerkers stap voor stap door het assemblagesysteem worden geleid. Het systeem grijpt in bij fouten.

In de pilot hebben Amfors en Metafors voor een voorbeeldproduct een proefcel neergezet en getest om te kijken in welke mate de inzetbaarheid en leerbaarheid van medewerkers hierdoor wordt vergroot.

De pilot is een opstap naar het ‘Inclusive Fieldlab’ dat Amfors en Metafors willen opzetten. Het ‘Inclusive Fieldlab’ is een technische proeftuin en opleidingscentrum voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In deze praktijk testomgeving worden medewerkers in productie met nieuwe technologie (‘assistive technology’ of Operator Support) ondersteund voor het goed en effectief aanleren en uitvoeren van complexe taken. Zo moet de inzet en doorstroom van medewerkers naar reguliere bedrijven worden vergroot.

Resultaten

Uit de pilot is gebleken dat medewerkers met OSS meer en complexere taken aan kunnen met minder persoonlijke begeleiding, dan bij hetzelfde werk zonder OSS. Ook wordt de leertijd aanzienlijk verkort. Het resultaat is dat de productiviteit snel toeneemt, het aantal fouten afneemt en de medewerkers bovendien ook meer plezier hebben in het werk.

De pilotperiode was te kort om het effect op de persoonlijke groei van medewerkers te onderzoeken. Maar de ervaringen van de testdeelnemers en hun begeleiders wijzen erop dat het zelfvertrouwen toe kan nemen doordat de medewerkers zelfstandiger kunnen werken met minder begeleiding. Eén van de begeleiders in de pilot zei: ‘Een test van 1-2 uur levert medewerkers al meer zelfwaarde op.’

Gerelateerde artikelen

Pilots inclusieve technologie in circulaire sector

  • Pilots
  • ZonMw

In de circulaire industrie is er serieuze interesse in de toepassing van inclusieve technologie. TNO start daarom samen met Saxion en andere partners drie pilots. In deze pilots wordt gekeken hoe werkzaamheden in deze sector met technologie toegankelijker gemaakt kunnen worden.

Lees meer

Maak kennis met het team van KIT: Marleen

  • Inclusieve technologie

In deze rubriek vertellen medewerkers over hun werkzaamheden en visie op inclusie. Deze week stelt Marleen Braakhuis zich voor.

Lees meer

Column: Het schaap met drie poten? Dit is het moment…

  • Column
  • Inclusieve technologie

Zoek niet langer naar het schaap met 5 poten. De werkgever van de toekomst zoekt naar specifiek talent. Hij is nieuwsgierig hoe hij mensen met talent duurzaam kan inzetten. Hij investeert in een werkvloer met ruimte voor diverse mensen. Lees de column van Leendert Bos.

Lees meer

Maak kennis met het team van KIT: William & Lieve

  • Inclusieve technologie

Het team van KIT groeit. Benieuwd naar de verhalen van de medewerkers? In deze rubriek gaan medewerkers met elkaar in gesprek over hun werkzaamheden en visie op inclusie. Deze week stellen William Graat (Strateeg) en Lieve Baetens (Redacteur en Contentspecialist) zich voor.

Lees meer