Kunnen we met behulp van technologie de inzetbaarheid en leerbaarheid van medewerkers vergroten? De Amfors Groep heeft dit in samenwerking met Metafors uitgetest in een pilot.
Amfors en Metafors
De Amfors Groep is het sociale werkvoorzieningsbedrijf van de gemeenten Amersfoort, Soest, Baarn, Leusden, Bunschoten-Spakenburg en Soest. Amfors werkt samen met het bedrijf Metafors: gespecialiseerd in metaalbewerking en elektromontage. Voor een van hun klanten maakt Metafors Led verlichting armaturen voor openbare ruimten.
De pilot
Veel medewerkers met een cognitieve arbeidsbeperking bij Metafors hebben moeite met het aanleren, onthouden en foutloos uitvoeren van assemblagetaken. In een pilot is getest of het zogeheten Operator Support Systeem (OSS) kan helpen om hun leercurve te versnellen en de kwaliteit en snelheid van hun productie te verhogen. Dit systeem projecteert via een smart beamer werkinstructies op de werkplek zodat medewerkers stap voor stap door het assemblagesysteem worden geleid. Het systeem grijpt in bij fouten.
In de pilot hebben Amfors en Metafors voor een voorbeeldproduct een proefcel neergezet en getest om te kijken in welke mate de inzetbaarheid en leerbaarheid van medewerkers hierdoor wordt vergroot.
De pilot is een opstap naar het ‘Inclusive Fieldlab’ dat Amfors en Metafors willen opzetten. Het ‘Inclusive Fieldlab’ is een technische proeftuin en opleidingscentrum voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In deze praktijk testomgeving worden medewerkers in productie met nieuwe technologie (‘assistive technology’ of Operator Support) ondersteund voor het goed en effectief aanleren en uitvoeren van complexe taken. Zo moet de inzet en doorstroom van medewerkers naar reguliere bedrijven worden vergroot.
Resultaten
Uit de pilot is gebleken dat medewerkers met OSS meer en complexere taken aan kunnen met minder persoonlijke begeleiding, dan bij hetzelfde werk zonder OSS. Ook wordt de leertijd aanzienlijk verkort. Het resultaat is dat de productiviteit snel toeneemt, het aantal fouten afneemt en de medewerkers bovendien ook meer plezier hebben in het werk.
De pilotperiode was te kort om het effect op de persoonlijke groei van medewerkers te onderzoeken. Maar de ervaringen van de testdeelnemers en hun begeleiders wijzen erop dat het zelfvertrouwen toe kan nemen doordat de medewerkers zelfstandiger kunnen werken met minder begeleiding. Eén van de begeleiders in de pilot zei: ‘Een test van 1-2 uur levert medewerkers al meer zelfwaarde op.’
Gerelateerde artikelen
Inclusief Groep verkent kansen nieuwe technologie voor mensen met een arbeidsbeperking
Inclusieve technologie
Smart beamer
TKI-LSH
Inclusief Gresbo in Ermelo verkent of medewerkers met een beperking met hulp van een smart beamer meer complexe producten kunnen assembleren. Concreet gaat het om de productie/ assemblage van de zogenoemde kanbankasten, onderdeel van een meterkast. Met de inzet van een slim projectiesysteem worden medewerkers actief ondersteund bij het uitvoeren van alle productiestappen.
Technologie zien als kans in plaats van bedreiging.
Wat betekent investeren in nieuwe technologie voor je huidige werknemers? En kun je met nieuwe technologie ook mensen met een arbeidsbeperking inzetten?
In TINK open café spraken Jannes ten Berge en Mark Peters hierover en reageerden zij op vragen.
Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal:
1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk?
2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen.
Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek
De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’.
In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt.
Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer.
De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel.
De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag.
Beroepen worden anders ervaren dan verwacht
Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening.
Conclusie
Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk.
Meer weten?
Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.
POM WVL, 4Werk en KIT verkennen samenwerking op inclusie en technologie
4Werk
Inclusieve technologie
POM WVL
Aanleiding bijeenkomst inclusie en technologie
Directe aanleiding is de wens vanuit de provincie West-Vlaanderen om ook een kenniscentrum rond inclusieve technologie te gaan vormgeven. Dit kan de kennis en de samenwerking die gegroeid is bij West-Vlaamse maatwerkbedrijven vanuit eerdere projecten een duurzaam karakter geven.
KIT heeft in Nederland inmiddels de nodige kennis en ervaring op gebouwd met betrekking tot het initiëren en faciliteren van pilots en programma’s, maar zeker ook inzake de doorontwikkeling van KIT naar een ondernemende organisatie met een netwerk en een open kennisplatform. In het webinar hebben we gedeeld over de opstart van KIT, de lessons learnt en de ontwikkeling naar een compacte organisatie die helpt om ‘coalitions of the willing’ te vormen met een gedeelde ambitie op inclusie en technologie. Een mooi voorbeeld daarvan is de Inclusieve Technohub Apeldoorn, de eerste in Nederland.
Zijn er raakvlakken?
Na de presentatie was er ruimte voor vragen en uitwisseling. Aan het einde hebben POM West-Vlaanderen en KIT uitgesproken dat er veel raakvlakken liggen en dat we een kansrijke samenwerking voorzien, met ruimte voor concrete bezoeken over de grens, deelname aan events en uitwisseling van goede voorbeelden.
De organiserende partijen kijken terug op een mooie kick-off van een beloftevolle samenwerking.
Proeftuinen in beeld gebracht
POM en TTI hebben al verschillende proeftuinen met inclusieve technologie gedraaid. Bekijk hieronder het filmpje.
Wie is POM West Vlaanderen?
POM is een regionale ontwikkelingsmaatschappij voor de provincie West-Vlaanderen, en zij speelt een prominente rol – in samenwerking met 4Werk (grote maatwerkbedrijven) – in het verbinden van maatwerkbedrijven (werkbedrijven) met de reguliere economie. Daarbij zet POM ook sterk in op het verkennen van nieuwe technologie.
Wie is 4Werk?
4Werk is een uniek platform van 24 maatwerkbedrijven van West-Vlaanderen. Ze vertegenwoordigen de maatwerkbedrijven die 6.900 medewerkers tewerkstellen, waarvan ruim 80% (5.800) personen zijn die om diverse redenen niet, nog niet of misschien ook nooit aan de slag kunnen in de klassieke ondernemen.
POM WVL en 4Werk hebben samen de website Technologie helpt een handje opgericht.
Wie is KIT
Kennisalliantie Inclusie en Technologie is hét kennisplatform op het gebied van inclusieve technologie. Mensen met een verstandelijke, lichamelijke of psychische beperking zijn hierbij ons absolute uitgangspunt. We streven ernaar om zoveel mogelijk mensen uit deze doelgroep met inzet van technologie in de breedste zin van het woord te helpen bij het vinden en behouden van passend en waardevol werk.