Kunnen we met behulp van technologie de inzetbaarheid en leerbaarheid van medewerkers vergroten? De Amfors Groep heeft dit in samenwerking met Metafors uitgetest in een pilot.
Amfors en Metafors
De Amfors Groep is het sociale werkvoorzieningsbedrijf van de gemeenten Amersfoort, Soest, Baarn, Leusden, Bunschoten-Spakenburg en Soest. Amfors werkt samen met het bedrijf Metafors: gespecialiseerd in metaalbewerking en elektromontage. Voor een van hun klanten maakt Metafors Led verlichting armaturen voor openbare ruimten.
De pilot
Veel medewerkers met een cognitieve arbeidsbeperking bij Metafors hebben moeite met het aanleren, onthouden en foutloos uitvoeren van assemblagetaken. In een pilot is getest of het zogeheten Operator Support Systeem (OSS) kan helpen om hun leercurve te versnellen en de kwaliteit en snelheid van hun productie te verhogen. Dit systeem projecteert via een smart beamer werkinstructies op de werkplek zodat medewerkers stap voor stap door het assemblagesysteem worden geleid. Het systeem grijpt in bij fouten.
In de pilot hebben Amfors en Metafors voor een voorbeeldproduct een proefcel neergezet en getest om te kijken in welke mate de inzetbaarheid en leerbaarheid van medewerkers hierdoor wordt vergroot.
De pilot is een opstap naar het ‘Inclusive Fieldlab’ dat Amfors en Metafors willen opzetten. Het ‘Inclusive Fieldlab’ is een technische proeftuin en opleidingscentrum voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In deze praktijk testomgeving worden medewerkers in productie met nieuwe technologie (‘assistive technology’ of Operator Support) ondersteund voor het goed en effectief aanleren en uitvoeren van complexe taken. Zo moet de inzet en doorstroom van medewerkers naar reguliere bedrijven worden vergroot.
Resultaten
Uit de pilot is gebleken dat medewerkers met OSS meer en complexere taken aan kunnen met minder persoonlijke begeleiding, dan bij hetzelfde werk zonder OSS. Ook wordt de leertijd aanzienlijk verkort. Het resultaat is dat de productiviteit snel toeneemt, het aantal fouten afneemt en de medewerkers bovendien ook meer plezier hebben in het werk.
De pilotperiode was te kort om het effect op de persoonlijke groei van medewerkers te onderzoeken. Maar de ervaringen van de testdeelnemers en hun begeleiders wijzen erop dat het zelfvertrouwen toe kan nemen doordat de medewerkers zelfstandiger kunnen werken met minder begeleiding. Eén van de begeleiders in de pilot zei: ‘Een test van 1-2 uur levert medewerkers al meer zelfwaarde op.’
Gerelateerde artikelen
Waar je op moet letten bij het ontwerp en gebruik van inclusieve technologie
Inclusieve technologie
Wat kun je doen als je ‘het goede’ wilt doen bij het ontwerp en gebruik van technologie voor mensen met een ondersteuningsvraag? Vilans en Academy Het Dorp onderzochten voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport welke waarden belangrijk zijn om rekening mee te houden.
Benut regionaal talent met Technohubs Inclusieve Technologie
Inclusieve arbeidsmarkt
Inclusieve technologie
TINT
TINT hubs in de regio zorgen ervoor dat mensen met onbenut arbeidspotentieel door middel van technologie aan het werk kunnen. In het essay Benut regionaal talent met Technohubs Inclusieve Technologie benadrukken de auteurs het belang van de TINT hubs voor een inclusieve arbeidsmarkt.
Welke podcasts over inclusieve technologie zijn de moeite waard om te luisteren? KIT heeft een aantal podcastafleveringen op een rijtje gezet waarin inclusieve technologie besproken wordt.
Streven naar inclusie met technologie: de innovatieve tool
Inclusieve technologie
Innovatieve tool
TINT Apeldoorn
Wat komt er voor een werkgever bij kijken om inclusieve technologie te implementeren in de organisatie? Om die vraag te beantwoorden, is er een nieuwe tool ontwikkeld die werkgevers informeert over de manier waarop inclusieve technologie in een organisatie geïmplementeerd kan worden.