ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Technologie uitgelicht: Operator Support Systeem

In onze zomerreeks staan we elke week stil bij één inclusieve technologie. Vandaag Operator Support Systeem (OSS)

Technologie uitgelicht: Operator Support Systeem

Er zijn verschillende technologieën die kunnen worden ingezet om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, in de breedste zin van het woord, te helpen bij het vinden en behouden van passend en waardevol werk.

Vandaag staat Operator Support Systeem (OSS) centraal. Een OSS maakt gebruik van geavanceerde projectietechnologie om complexe, handmatige taken die deel uitmaken van productie-, assemblage- en trainingsactiviteiten van een bedrijf te vereenvoudigen.

Zo kunnen mensen met een beperking werkzaamheden uitvoeren die voor inzet van de technologie niet mogelijk waren. Het stelt bedrijven in staat om productielijnen, personeel en producten zo efficiënt en optimaal mogelijk te laten werken.

De inzet van een OSS is van grote waarde voor werknemers met een verstandelijke of psychische beperking die moeite hebben om handelingen te onthouden.

Onder andere Senzer en MidZuid zetten deze technologie in voor hun medewerkers en opdrachtgevers.

Meer weten over OSS?

Lees meer over OSS en verhalen uit de praktijk. Neem voor vragen contact met ons op. 

gerelateerde artikelen

Veel belangstelling voor de uitwisselingsessie Technologie & Inclusie

  • De Normaalste Zaak
  • Inclusieve technologie

Toepassen van inclusieve technologie Tijdens deze sessie werden er 3 korte presentaties gegeven met voorbeelden van technologie toepassingen en de voor- en nadelen. Paul Verbakel (Senzer, Helmond) vertelde o.m. over de inzet van het Operating Support System en de lessons learnt; Marko Terpstra (IBN Groep, Uden/Veghel) nam ons mee in o.a. hun innovatieroutes en de wereld van VR brillen. Harry de Boer (KIT en TNO) gaf een overzicht bij welke beperkingen en in welke fase van werk (vinden van werk, uitvoering van werk en duurzame inzetbaarheid) technologie kansrijke oplossingen kan bieden. Na de presentaties gingen de groepen uiteen in break-out sessies. Hier werd o.a. gesproken over waar behoefte aan is, en hoe je begint met inclusieve technologie. Zowel werkgevers, als aanbieders van inclusieve technologie waren bij deze sessies aanwezig. Checklist Inclusieve technologie De conclusie is dat er veel interesse is in inclusieve technologie; veel werkgevers zien mogelijkheden en willen stappen zetten. Tegelijkertijd realiseren werkgevers zich dat de ene technologie al veel verder ontwikkeld is dan de andere, en dat technologische innovatie ook een goede inbedding vergt. Met het oog daarop heeft KIT ook een checklist ontwikkeld. Download hier de KIT checklist. Downloaden presentatie Je kunt de presentatie van de uitwisselingsessie hier downloaden.

Lees meer

Cruciale rol voor begeleiders bij toepassing nieuwe technologie

  • Inclusieve technologie

Op 2 november besteedde KIT aandacht aan de uitkomsten van de pilots van de Coalitie Technologie voor Inclusie. In Sociaal Bestek van 14 december gaan Yannick Bleeker van Regioplan Beleidsonderzoek en Mike Grijseels van Athena Instituut nader in op de impact van nieuwe technologie en op de vraag hoe begeleiders (klantmanagers, loopbaanadviseurs, jobcoaches, arbeidsdeskundigen) een grote rol kunnen spelen in het verzilveren van de kansen van technologie voor inclusie. Diverse aspecten bij gebruik van nieuwe technologie Aan de hand van een concreet voorbeeld komen diverse aspecten naar voren. We noemen er een paar: In hoeverre is de gekozen technologie een goede oplossing voor het ervaren probleem? Neemt de technologie een belemmering echt weg of leidt het tot nieuwe problemen? Denk aan ergonomische klachten. Welke impact heeft de technologie op de werknemer en op de rol van de belegeider? In hoeverre behoudt de werknemer autonomie; wie stuurt wie aan? Hoe creëer je draagvlak binnen het bedrijf en voorkom je stigmatisering? Behoefte aan bijscholing professionals bij gebruik nieuwe technologie KIT kan zich vinden in de gestelde vragen. Veel vragen komen ook terug in de KIT checklist die elders op de website van KIT zijn gepubliceerd, op basis van onze kennis en ervaring. De checklist raakt aan een aantal valkuilen, en is uiteraard beperkt qua opzet en thema’s. In de oriënterende fase fungeert het als handreiking. KIT voorziet dat met de voortgaande snelle technologische ontwikkelingen en de behoefte aan maatwerk de bijscholing van professionals een belangrijk thema zal worden. Bron: “Professionals kunnen de kansen vaninclusieve technologie verzilveren” – Sociaal Bestek, 14 december. Je kunt het volledige artikel lezen op zorgwelzijn.nl door een gratis proefabonnement te nemen.

Lees meer

Technohub Inclusieve Technologie van start in Apeldoorn

  • Exoskelet
  • Slimme technologie
  • Technohub

Een consortium van bedrijven, technologiepartijen, kennisinstellingen en sociaal werkbedrijf Lucrato start in de regio Apeldoorn de Technohub Inclusieve Technologie. Doel is nieuwe technologie in te zetten om leren makkelijker te maken en meer mensen met een arbeidsbeperking duurzaam aan het werk te krijgen en te houden. Het accent ligt daarbij op werk in de metalektro, een sector met een grote behoefte aan gekwalificeerde medewerkers.

Lees meer

Coalitie Technologie voor Inclusie (CTI) deelt lessen uit pilots

  • Cobot
  • Exoskelet
  • Inclusieve technologie
  • Slimme technologie
  • Sociale innovatie

In hoeverre biedt technologie meerwaarde voor mensen met een ondersteuningsvraag. Lees de belangrijkste inzichten uit het onderzoek van CTI.

Lees meer