ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Technologie uitgelicht: Operator Support Systeem

In onze zomerreeks staan we elke week stil bij één inclusieve technologie. Vandaag Operator Support Systeem (OSS)

Technologie uitgelicht: Operator Support Systeem

Er zijn verschillende technologieën die kunnen worden ingezet om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, in de breedste zin van het woord, te helpen bij het vinden en behouden van passend en waardevol werk.

Vandaag staat Operator Support Systeem (OSS) centraal. Een OSS maakt gebruik van geavanceerde projectietechnologie om complexe, handmatige taken die deel uitmaken van productie-, assemblage- en trainingsactiviteiten van een bedrijf te vereenvoudigen.

Zo kunnen mensen met een beperking werkzaamheden uitvoeren die voor inzet van de technologie niet mogelijk waren. Het stelt bedrijven in staat om productielijnen, personeel en producten zo efficiënt en optimaal mogelijk te laten werken.

De inzet van een OSS is van grote waarde voor werknemers met een verstandelijke of psychische beperking die moeite hebben om handelingen te onthouden.

Onder andere Senzer en MidZuid zetten deze technologie in voor hun medewerkers en opdrachtgevers.

Meer weten over OSS?

Lees meer over OSS en verhalen uit de praktijk. Neem voor vragen contact met ons op. 

gerelateerde artikelen

Het Sociaal Innovatiefonds zet in op een inclusieve werkvloer

  • Inclusieve arbeidsmarkt

Een inclusieve werkvloer loont. Wij weten het, de werkgevers weten het. Waarom is het voor veel werkgevers dan toch zo lastig om te investeren in inclusiviteit? En hoe kunnen we werkgevers hierbij helpen? Deze vragen staan centraal bij de pilot Sociaal Innovatiefonds die momenteel in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt uitgevoerd in twee arbeidsmarktregio´s.

Lees meer

Met VR sneller naar een passende baan?

  • Inclusieve technologie
  • TNO
  • Virtual Reality

Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, heeft samen met TNO, partner in de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, onderzoek gedaan naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het onderzoek stonden twee onderzoeksvragen centraal: 1. Wat is het effect van inzet van de VR-bril op het zoekgedrag naar werk? 2. Hoe ervaren werkzoekenden het gebruik van een VR-bril bij de oriëntatie op beroepen. Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek De positieve ervaringen van deelnemers wijzen erop dat de inzet van de VR-bril een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier is voor een groot deel van de werkzoekenden om zich op banen te oriënteren en de werkplek te ‘beleven’. In de resultaten zijn geen verschillen gevonden in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, wat de bril voor een brede doelgroep beschikbaar maakt. Drie kwart van de deelnemers vindt de gekozen film gemakkelijk te begrijpen met de VR-bril, een kwart van de deelnemers heeft hier meer moeite mee. Dit werd meestal veroorzaakt door het taalniveau of de cognitieve vermogens van de deelnemer. De kennis die deelnemers over de bekeken beroepen hebben neemt flink toe na het kijken van de film. 90% van de mensen die voorafgaand aan het kijken van de film niet goed wist wat het beroep in hield, weet dat na het kijken van de film wel. De VR-films zorgen voor meer gefocust zoekgedrag. Beroepen worden anders ervaren dan verwacht Een kwart van de deelnemers die voorafgaand aan het kijken van de film van plan was om op zoek te gaan naar werk denkt hier na het kijken van de film anders over. Van de deelnemers die niet van plan waren op zoek te gaan naar dit werk verandert een vijfde van mening. Conclusie Inzet van een VR-bril biedt een goed hulpmiddel bij de baanoriëntatie van werkzoekenden. Wanneer dit samen met goede begeleiding wordt ingezet, vinden werkzoekenden sneller en beter passend (betaald) werk. Meer weten? Voor meer informatie bekijk het volledige onderzoeksrapport.

Lees meer
Afbeelding man kijkt door een VR-bril

Workshop: inzet van technologie biedt kansen… maar val niet in de valkuilen

  • Duurzame inzetbaarheid
  • Kenniscentrum Inclusieve en sociale werkgelegenheid

“Technologie had al een grote invloed op het werkende leven van velen, maar door de coronacrisis heeft dit een nog veel grotere vlucht genomen. Technologie is onmisbaar geworden. Het speelt een belangrijke rol bij onder andere het vinden van werk, communiceren met elkaar en uitvoeren van (complex) werk. Maar voor succesvolle toepassing van nieuwe technologie op de werkvloer is meer nodig! Waar liggen de kansen, maar ook: met welke valkuilen moet je rekening houden? Hoe zorg je ervoor dat passende technologie goed ontvangen wordt door medewerkers? In deze workshop worden voorbeelden gedeeld, maar is vooral ook aandacht voor de valkuilen. Daarmee kom je beter beslagen ten ijs en vergroot je de succeskansen.” In deze workshop delen we mooie voorbeelden, grote valkuilen en handvatten om aan de slag te gaan. Verschillende workshops op ‘De Professional Centraal’ Naast de workshop van KIT is er veel meer keuze uit verschillende workshops. Wil je bijvoorbeeld alles weten over detacheren, dan kun je kiezen uit twee verschillende workshops. Heb je behoefte aan meer informatie over gebarentaal, het herkennen van medewerkers met geldzorgen of het stimuleren van het gezond en fit blijven van medewerkers dan kun je je inschrijven voor deze workshops. Op naar 2025 met mens en machine! Schrijf je nu in  

Lees meer
Afbeelding: banner van Professional Centraal met datum

POM WVL, 4Werk en KIT verkennen samenwerking op inclusie en technologie

  • 4Werk
  • Inclusieve technologie
  • POM WVL

Aanleiding bijeenkomst inclusie en technologie Directe aanleiding is de wens vanuit de provincie West-Vlaanderen om ook een kenniscentrum rond inclusieve technologie te gaan vormgeven. Dit kan de kennis en de samenwerking die gegroeid is bij West-Vlaamse maatwerkbedrijven vanuit eerdere projecten een duurzaam karakter geven. KIT heeft in Nederland inmiddels de nodige kennis en ervaring op gebouwd met betrekking tot het initiëren en faciliteren van pilots en programma’s, maar zeker ook inzake de doorontwikkeling van KIT naar een ondernemende organisatie met een netwerk en een open kennisplatform. In het webinar hebben we gedeeld over de opstart van KIT, de lessons learnt en de ontwikkeling naar een compacte organisatie die helpt om ‘coalitions of the willing’ te vormen met een gedeelde ambitie op inclusie en technologie. Een mooi voorbeeld daarvan is de Inclusieve Technohub Apeldoorn, de eerste in Nederland. Zijn er raakvlakken? Na de presentatie was er ruimte voor vragen en uitwisseling. Aan het einde hebben POM West-Vlaanderen en KIT uitgesproken dat er veel raakvlakken liggen en dat we een kansrijke samenwerking voorzien, met ruimte voor concrete bezoeken over de grens, deelname aan events en uitwisseling van goede voorbeelden. De organiserende partijen kijken terug op een mooie kick-off van een beloftevolle samenwerking. Proeftuinen in beeld gebracht POM en TTI hebben al verschillende proeftuinen met inclusieve technologie gedraaid. Bekijk hieronder het filmpje. Wie is POM West Vlaanderen? POM is een regionale ontwikkelingsmaatschappij voor de provincie West-Vlaanderen, en zij speelt een prominente rol – in samenwerking met 4Werk (grote maatwerkbedrijven) – in het verbinden van maatwerkbedrijven (werkbedrijven) met de reguliere economie. Daarbij zet POM ook sterk in op het verkennen van nieuwe technologie. Wie is 4Werk? 4Werk is een uniek platform van 24 maatwerkbedrijven van West-Vlaanderen. Ze vertegenwoordigen de maatwerkbedrijven die 6.900 medewerkers tewerkstellen, waarvan ruim 80% (5.800) personen zijn die om diverse redenen niet, nog niet of misschien ook nooit aan de slag kunnen in de klassieke ondernemen. POM WVL en 4Werk hebben samen de website Technologie helpt een handje opgericht. Wie is KIT Kennisalliantie Inclusie en Technologie is hét kennisplatform op het gebied van inclusieve technologie. Mensen met een verstandelijke, lichamelijke of psychische beperking zijn hierbij ons absolute uitgangspunt. We streven ernaar om zoveel mogelijk mensen uit deze doelgroep met inzet van technologie in de breedste zin van het woord te helpen bij het vinden en behouden van passend en waardevol werk.  

Lees meer