ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Onbekend maakt onbemind, tenzij je gewoon begint!

Zeven jaar geleden zat ik met een collega Renço Wesseling op een terras. Tussen het speciaalbiertje en de borrelnoten ontstond een idee. We zagen een kloof – een flinke – tussen gemeenten, sociaal ontwikkelbedrijven en technologie. Iedereen leek het te missen. Dus schreven we een notitie, gaven die aan mijn directeur, en zo ontstond Lab XL.

Op dat moment was ik nog financieel beleidsadviseur. Cijfers laten kloppen, risico’s vermijden – dat was mijn wereld. Ik dacht: dit platform is tijdelijk, straks pakt “het systeem” het wel op. Nou, mooi niet dus.

De eerste jaren waren vooral praten, uitleggen, verdedigen. Want wat onbekend is, blijft onbemind. Werkgevers vroegen zich af waarom ze “iets met technologie” moesten voor mensen met een ondersteuningsvraag. Professionals vonden het spannend of gewoon gedoe. En altijd diezelfde vragen: Is er een businesscase? Wie betaalt dit? Past het in de structuur? Zulke vragen smoren vernieuwing nog voordat je iets geprobeerd hebt.

Toch dendert de trein door. Kijk naar kunstmatige intelligentie: jarenlang hoorde je er niemand over, en nu gebruikt iedereen ChatGPT alsof het er altijd al was. Zo gaat innovatie – langzaam, langzaam… en dan ineens overal.

Bij inclusieve technologie gaat dat niet vanzelf. We wachten op rapporten, commissies, garanties. Ondertussen zitten duizenden mensen thuis, terwijl de oplossingen er al zijn: een exoskelet dat zwaar werk verlicht, een bril die gebaren omzet in tekst, een tool die gesprekken toegankelijk maakt.

De vraag is niet óf er een businesscase is. De vraag is: kunnen we het ons permitteren om níet te innoveren?

Durf te pionieren. Niet wachten tot het systeem klaar is, maar het systeem uitdagen. Soms mislukt iets – prima. Dan heb je geleerd. Maar wat als het lukt?

Want wachten… dát is de échte innovatiekiller.

gerelateerde artikelen

DrechtwerkGroen zet Groen-app in voor persoonlijke ontwikkeling: ‘De betrokkenheid bij het werk is toegenomen.’

  • AI
  • Groen app
  • Praktijkvoorbeeld

DrechtwerkGroen zet de Groen-app in 'als hulpmiddel voor het verder ontwikkelen van hun mensen in de groenvoorziening’.

Lees meer

Deel kennis over inclusieve technologie op CedrisConnect!

  • Inclusieve technologie

De pagina ‘inclusieve technologie’ is live op CedrisConnect. Deel hier je ervaringen en stel je vragen over inclusieve technologie.

Lees meer

Hulpstukken ontwerpen en printen met 3D-printers

  • Innovatieve tool
  • TINT
  • TINT Apeldoorn

Bij Lucrato hebben ze een 3D-printer aangeschaft. Hiermee kunnen medewerkers zelf hulpstukken ontwerpen en printen.

Lees meer

Ervaringsverhaal: Peter vond door Speaksee een baan

  • auditieve ondersteuningsvraag
  • Communicatie support technologie
  • Praktijkvoorbeeld
  • Slechthorend
  • Speaksee
  • TINT Apeldoorn

Peter werd op latere leeftijd slechthorend en vond met behulp van Speaksee een baan. TINT Apeldoorn interviewde hem over zijn ervaringen.

Lees meer