ArtikelenTechnologieënTINTProgramma & pilotsSubsidieregelingEventsKIT

Onbekend maakt onbemind, tenzij je gewoon begint!

Zeven jaar geleden zat ik met een collega Renço Wesseling op een terras. Tussen het speciaalbiertje en de borrelnoten ontstond een idee. We zagen een kloof – een flinke – tussen gemeenten, sociaal ontwikkelbedrijven en technologie. Iedereen leek het te missen. Dus schreven we een notitie, gaven die aan mijn directeur, en zo ontstond Lab XL.

Op dat moment was ik nog financieel beleidsadviseur. Cijfers laten kloppen, risico’s vermijden – dat was mijn wereld. Ik dacht: dit platform is tijdelijk, straks pakt “het systeem” het wel op. Nou, mooi niet dus.

De eerste jaren waren vooral praten, uitleggen, verdedigen. Want wat onbekend is, blijft onbemind. Werkgevers vroegen zich af waarom ze “iets met technologie” moesten voor mensen met een ondersteuningsvraag. Professionals vonden het spannend of gewoon gedoe. En altijd diezelfde vragen: Is er een businesscase? Wie betaalt dit? Past het in de structuur? Zulke vragen smoren vernieuwing nog voordat je iets geprobeerd hebt.

Toch dendert de trein door. Kijk naar kunstmatige intelligentie: jarenlang hoorde je er niemand over, en nu gebruikt iedereen ChatGPT alsof het er altijd al was. Zo gaat innovatie – langzaam, langzaam… en dan ineens overal.

Bij inclusieve technologie gaat dat niet vanzelf. We wachten op rapporten, commissies, garanties. Ondertussen zitten duizenden mensen thuis, terwijl de oplossingen er al zijn: een exoskelet dat zwaar werk verlicht, een bril die gebaren omzet in tekst, een tool die gesprekken toegankelijk maakt.

De vraag is niet óf er een businesscase is. De vraag is: kunnen we het ons permitteren om níet te innoveren?

Durf te pionieren. Niet wachten tot het systeem klaar is, maar het systeem uitdagen. Soms mislukt iets – prima. Dan heb je geleerd. Maar wat als het lukt?

Want wachten… dát is de échte innovatiekiller.

gerelateerde artikelen

Kansen van innovatieve technologie voor sociale werkgelegenheid

  • Innovatieve technologie

In een aantal pilots onderzoeken we welke meerwaarde de inzet van techniek oplevert voor bijvoorbeeld het sociaal werkbedrijf, de klant, de werknemer en de gemeente. De eerste pilot start nog dit jaar bij de Amfors Groep, waar medewerkers leren en werken door het zogeheten Operator Support Systeem. Het Operator Support Systeem is een goed voorbeeld van techniek die mensen met een cognitieve of verstandelijke beperking verder helpt om complexe assemblages uit te voeren. Medewerkers krijgen via het systeem geprojecteerde werkinstructies te zien die hen stap voor stap door hun taken leiden en hen wijst op fouten. De Amfors Groep gaat in een pilot en in samenwerking met een klant  onderzoeken of het Operation Support Systeem de inzetbaarheid en leerbaarheid van medewerkers kan vergroten. Mogelijk kunnen ze daardoor zelfs doorstromen naar reguliere bedrijven. Assembleren armaturen De Amfors Groep is het sociale werkbedrijf van de gemeenten Amersfoort, Baarn, Leusden, Bunschoten-Spakenburg en Soest. Bij de business unit Metafors werken zo’n 100 mensen, die producten fabriceren en assembleren voor ongeveer 20 klanten. Bijvoorbeeld ledverlichtingsarmaturen voor de klant Innolumis. Op dit moment hebben veel medewerkers met een cognitieve arbeidsbeperking bij Metafors moeite met het aanleren, onthouden en foutloos uitvoeren van assemblagetaken voor Innolumis. De klanten bestellen variabele armaturen van hetzelfde type en daarom moeten medewerkers vaak switchen tussen verschillende type werkzaamheden. Leercurve versnellen en productie verbeteren Het Operator Support Systeem zou de  medewerkers kunnen helpen om hun leercurve te versnellen en de kwaliteit en snelheid van hun productie te verhogen. Ook worden de medewerkers flexibeler, waardoor ze makkelijker kunnen wisselen van taak. Om de pilot overzichtelijk te houden, wordt het Operator Support Systeem ingezet bij de assemblage van een specifiek type armaturen. Als de proef succesvol blijkt, wil Metafors het systeem ook zelf aanschaffen. Samenwerking met TNO voor meer pilots De pilot bij de Amfors Groep is een van de pilots waarin SBCM en Cedris de mogelijkheden van innovatieve technologie gaan onderzoeken. In 2018 volgen meer pilots. Hiervoor zijn SBCM en Cedris een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met TNO. De pilots moeten antwoorden geven op vragen als: In welke situaties levert de inzet van technologie meerwaarde op voor de betrokkenen, zoals het sociaal werkbedrijf, de klant, de werknemer en de gemeente of het UWV? Geldt dat voor alle werksoorten en typen beperkingen? Welke technologieën zijn interessant voor de SW, zoals robotisering, augmented reality en exoskeletten? Wanneer is het voor een ondernemer interessant om te investeren in deze technologie? Waar ligt het omslagpunt waarop een ondernemer kiest voor volledige robotisering en er dus geen werk voor de doelgroep overblijft?

Lees meer